مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,624
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,456
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دورنمایی از خلاقیت در فرآیند آموزش ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 251 | صفحه پایان 264

چکیده

 خلاقیت ریاضی اغلب یک پدیده ناشناخته محسوب می شود. به نظر می رسد بیشتر دانشمندان علاقه مند نیستند فرآیندهای تفکر خود را که موجب خلق و ابداع می شود توصیف و تحلیل نمایند. یکی از اهداف مقاله حاضر, که متکی بر یافته های تحقیقی معاصر می باشد, آن است که با اشاره به بعضی از تعاریف و ویژگی های خلاقیت ریاضی, به توصیف و تحلیل فرآیندهای تفکر ریاضیدانان در حین خلق ریاضیات, بپردازد. در این راستا, یک مدل چهار مرحله ای شامل مراحل آماده سازی, کمون, جرقه ذهنی و تایید را مورد بررسی قرار می دهد. با مروری بر ادبیات, معلوم می شود که یک تعریف خاص و قراردادی برای خلاقیت ریاضی وجود ندارد. بعضی از تعاریف تاکید می کنند که یک عمل خلاقانه در ریاضیات می تواند شامل خلق یک مفهوم مفید یا کشف یک رابطه شناخته نشده و یا تغییر در سازماندهی ساختار یک نظریه ریاضی باشد. چالش ها در معرفی و توسعه خلاقیت ریاضی به علت تنوع زیاد تعاریف و ویژگی های آن است. درک, شهود, بصیرت و توانایی تعمیم دادن از جمله نیرو محرکه های خلاقیت ریاضی هستند. خطاپذیری یکی از ویژگی های فعالیت های خلاقانه ریاضی می باشد که باید مورد تقدیر قرار گیرد؛ زیرا همین وجود خطا است که می تواند باعث پیشروی های اساسی شود. لذا در آموزش ریاضی باید با توجه به این ویژگی ها, شرایط و بستری فراهم نمود تا یادگیری معنادار (درک و بصیرت) از طریق برقراری ارتباطات و اتصالات بین مفاهیم و روش ها ایجاد شود و فرصت پرورش مهارت تعمیم دادن از این طریق فراهم گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نجفی خواه، مهدی، یافتیان، نرگس، و بخشعلی زاده، شهرناز. (1390). دورنمایی از خلاقیت در فرآیند آموزش ریاضی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 5(4)، 251-264. SID. https://sid.ir/paper/155408/fa

    Vancouver: کپی

    نجفی خواه مهدی، یافتیان نرگس، بخشعلی زاده شهرناز. دورنمایی از خلاقیت در فرآیند آموزش ریاضی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1390؛5(4):251-264. Available from: https://sid.ir/paper/155408/fa

    IEEE: کپی

    مهدی نجفی خواه، نرگس یافتیان، و شهرناز بخشعلی زاده، “دورنمایی از خلاقیت در فرآیند آموزش ریاضی،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 5، no. 4، pp. 251–264، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/155408/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button