مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,037
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

819
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی روش آموزش استفاده از قیاس ها در یادگیری مفاهیم پیچیده

صفحات

 صفحه شروع 273 | صفحه پایان 285

چکیده

 هدف این پژوهش, بررسی اثربخشی روش آموزش استفاده از قیاس ها در یادگیری مفاهیم پیچیده درس مدارهای الکتریکی هنرستان ها بوده است. برای این منظور از هنرجویان پسر سال سوم هنرستان فنی شهید رجائی شهرستان آذرشهر نمونه ای به حجم 44 نفر, به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای در قالب دو کلاس (برق و الکترونیک) انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گردید. برای آزمودن تاثیر استفاده از قیاس ها در پیشرفت تحصیلی هنرجویان از یک طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. آزمودنی های انتخاب شده در هر دو گروه به وسیله پیش آزمون مورد اندازه گیری قرار گرفتند. هنرجویان گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای با الگوی قیاسی آموزش دیدند؛ اما هنرجویان گروه کنترل, بدون استفاده از الگوی قیاسی و به روش معمول مورد آموزش قرار گرفتند. در مرحله پس آزمون, میزان یادگیری فراگیران هر دو گروه کنترل و آزمایش به وسیله آزمون محقق ساخته سنجیده شد. نتایج نشان داد بین میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش و گروه کنترل در سطح کمتر از 0.05 تفاوت معنی داری وجود ندارد. این تفاوت در سطوح بالای شناختی بلوم در سطح کمتر از 0.05 معنی دار بود؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که استفاده از قیاس ها, پیشرفت تحصیلی هنرجویان را بخصوص در سطوح پیچیده یادگیری افزایش داده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مطیع بیرجندی، علی اکبر، حاتمی، جواد، و فکری، ولی اله. (1390). بررسی اثربخشی روش آموزش استفاده از قیاس ها در یادگیری مفاهیم پیچیده. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 5(4)، 273-285. SID. https://sid.ir/paper/155409/fa

    Vancouver: کپی

    مطیع بیرجندی علی اکبر، حاتمی جواد، فکری ولی اله. بررسی اثربخشی روش آموزش استفاده از قیاس ها در یادگیری مفاهیم پیچیده. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1390؛5(4):273-285. Available from: https://sid.ir/paper/155409/fa

    IEEE: کپی

    علی اکبر مطیع بیرجندی، جواد حاتمی، و ولی اله فکری، “بررسی اثربخشی روش آموزش استفاده از قیاس ها در یادگیری مفاهیم پیچیده،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 5، no. 4، pp. 273–285، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/155409/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button