مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

7,541
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,964
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی درک و فهم دانش آموزان از اعداد منفی و بدفهمی های آنان

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 131

چکیده

درک اعداد منفی و انجام عملیات روی آن ها یکی از موضوعات اساسی در ریاضیات است که دانش آموزان در مدارس برای رویارویی با آن ها با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. یکی از عواملی که منجر به مشکلات جدی در یادگیری مفاهیم ریاضیات می شود, بدفهمی هایی است که بر اثر یاددهی نامناسب, تفکر غیر رسمی یا یادآوری ضعیف گذشته ایجاد می شوند. شناخت بدفهمی ها و ریشه های ایجاد آن ها در حوزه های مفهومی و در سطوح مختلف تحصیلی, می تواند موجب ارتقای یادگیری شود. منظور از بدفهمی در این پژوهش برداشت ناقص یا نادرست از یک مفهوم است که اشتباهات نظام مندی را در عملکرد فرد موجب می شود. در این پژوهش درک و تصور دانش آموزان از مفهوم عدد منفی و بدفهمی های آنان بررسی شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش, روش توصیفی از نوع زمینه یابی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه دوم راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391 و کلیه دانش آموزان پایه هفتم شهرستان درمیان در سال تحصیلی 93-1392 است. حجم نمونه 443 نفر از دانش آموزان پایه دوم راهنمایی و 55 نفر از دانش آموزان پایه هفتم بود که به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. ابزار اندازه گیری در پژوهش حاضر, پرسشنامه ای محقق ساخته مبتنی بر پرسشنامه «بوفردینگ» و «کیلهامن» بود. نتایج تحقیق نشان داد که اغلب دانش آموزان, درک و فهم مناسبی از اعداد منفی در ریاضیات مدرسه ای ندارند و در پیاده سازی دانسته های خود در حل مسائل ریاضی با مشکل مواجه می شوند. برخی از دانش آموزان علامت «-» را به عنوان یک عملگر کاهشی و برخی نیز علامت «+» را به عنوان یک عملگر افزایشی در نظر می گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ریحانی، ابراهیم، حمیدی، فریده، و راشدی، فرزانه. (1394). بررسی درک و فهم دانش آموزان از اعداد منفی و بدفهمی های آنان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 10(2)، 115-131. SID. https://sid.ir/paper/155553/fa

    Vancouver: کپی

    ریحانی ابراهیم، حمیدی فریده، راشدی فرزانه. بررسی درک و فهم دانش آموزان از اعداد منفی و بدفهمی های آنان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1394؛10(2):115-131. Available from: https://sid.ir/paper/155553/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم ریحانی، فریده حمیدی، و فرزانه راشدی، “بررسی درک و فهم دانش آموزان از اعداد منفی و بدفهمی های آنان،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 10، no. 2، pp. 115–131، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/155553/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button