مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,291
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

852
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکرد پراگماتیستی در تعلیم و تربیت: ریچارد رورتی

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 182

چکیده

 رویکرد رورتی به متافیزیک, پراگماتیستی است لذا مواجهه وی با متافیزیک بر مبنای فایده گرایی و کارآمد بودن اندیشه ها شکل میگیرد. وی همانند بسیاری از فیلسوفان پست مدرن مفهوم حقیقت را انکارمیکند و در این کار از تفکرات پراگماتیستی وپست مدرنیستی بهره می جوید. رد ذهن به مثابه آینه طبیعت, ضد بازنمودگرایی, ضد ماهیت باوری و تاکید بر زبان از مقدماتی هستند که رورتی با آنها حقیقت را انکار می کند. رورتی معتقد است که آدمی در هر موقعیت به تعریف جدیدی از خود و یا به بازآفرینی خویش می پردازد و این تحولی است که مستمرا در دو بعد فردی و جمعی مورد توجه است. رورتی تعلیم و تربیت را به دو مرحله پیش از دانشگاه و دانشگاه تقسیم می کند. ازنظر رورتی آنچه در دوران پیش ازدانشگاه مورد توجه قرار میگیرد, عناصر هم گرایی نام دارندکه انسان را به سمت اجتماع سوق می دهند و آنچه در دوره دانشگاه می تواند مورد توجه قرار گیرد عناصر ناهمگرا نام دارند که انسان را به تفرد و خودآفرینی تشویق می کنند. سوال اینجاست که آیا رورتی توانسته است با طرح مبانی فلسفی و ارائه راهکارهای تربیتی ویژه خود, به یک چارچوب مشخص و کارآمد, متناسب با شرایط جوامع امروزی دست پیدا کند؟ در این مقاله پس از بررسی مبانی فکری رورتی و نگاه او به مقوله تعلیم وتربیت, به نقدهای وارده پرداخته و امکان بهره گیری از نظرات او را در نسبت با شرایط فرهنگی جوامع امروزی بررسی خواهیم کرد. واژگان کلیدی: پراگماتیسم, نئوپراگماتیسم, تعلیم و تربیت, ریچارد رورتی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سالکی، بهزاد، حیدریان، ماریا، داوری اردکانی، رضا، و اسلامی، شهلا. (1398). رویکرد پراگماتیستی در تعلیم و تربیت: ریچارد رورتی. متافیزیک (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، 11(1 (پیاپی 27) )، 157-182. SID. https://sid.ir/paper/157442/fa

    Vancouver: کپی

    سالکی بهزاد، حیدریان ماریا، داوری اردکانی رضا، اسلامی شهلا. رویکرد پراگماتیستی در تعلیم و تربیت: ریچارد رورتی. متافیزیک (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)[Internet]. 1398؛11(1 (پیاپی 27) ):157-182. Available from: https://sid.ir/paper/157442/fa

    IEEE: کپی

    بهزاد سالکی، ماریا حیدریان، رضا داوری اردکانی، و شهلا اسلامی، “رویکرد پراگماتیستی در تعلیم و تربیت: ریچارد رورتی،” متافیزیک (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، vol. 11، no. 1 (پیاپی 27) ، pp. 157–182، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/157442/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button