مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

525
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

713
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تمایز گردآوری/داوری از نظر رایشنباخ و پوپر

صفحات

 صفحه شروع 197 | صفحه پایان 214

چکیده

 یکی از نظریه های مهم در فلسفه ی علم, تمایز میان مقام گردآوری و مقام داوری است که هنوز درباره ی ابعاد و لوازم آن بحث و گفتگو می شود. رایشنباخ و پوپر هر یک با هدفی متفاوت در باب این مساله اندیشیده و قلم زده اند. رایشنباخ با طرح این تمایز, می توانست نقدهای وارد بر استقراء را پاسخ گوید. پوپر نیز به منظور حل مساله ی زمینه مندی معرفت به بحث از تمایز گردآوری/داوری پرداخت. از نگاه هر دو فیلسوف, مقام گردآوری را نمی توان منحصر به روش و معیار خاصی نمود و روش مندی صرفا در مقام داوری متعین است, اما هر کدام مولفه ای خاص برای این روش مندی, به خصوص در مفهوم سازی بازسازی عقلانی برشمرده اند. کاربست تمایز گردآوری/داوری از جانب رایشنباخ و پوپر در فلسفه ی علم از چند جهت قابل نقد و تامل است: نخست, تبدیل تمایز گردآوری/داوری از تمایزی بی ضرر, به یک دوگانگی متافیزیکی مطلق, که با ایجاد نسخه پیچی و چارچوب سازی در روند پژوهش علمی, تحرک و پویایی را از محقق می ستاند. دوم, تفکیک مقام گردآوری و داوری برخاسته از نگاهی ساده انگارانه به جریان تولید علم است, لذا این دو مقام را باید درهم تنیده دانست. سوم, نقش آفرینی پیش فرض ها در رد/قبول فرضیه ها در مقام داوری که بیانگر تاثیر مولفه های تاریخی, روان شناختی و جامعه شناختی بر فرآیند شکل گیری علم است. چهارم, هم کنشی ساختار درونی و بیرونی علم به منظور فهم درست جنبه های اصلی و مهم تحولات علمی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبادی، احمد، و امدادی ماسوله، محمد. (1398). تمایز گردآوری/داوری از نظر رایشنباخ و پوپر. متافیزیک (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، 11(1 (پیاپی 27) )، 197-214. SID. https://sid.ir/paper/157445/fa

    Vancouver: کپی

    عبادی احمد، امدادی ماسوله محمد. تمایز گردآوری/داوری از نظر رایشنباخ و پوپر. متافیزیک (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)[Internet]. 1398؛11(1 (پیاپی 27) ):197-214. Available from: https://sid.ir/paper/157445/fa

    IEEE: کپی

    احمد عبادی، و محمد امدادی ماسوله، “تمایز گردآوری/داوری از نظر رایشنباخ و پوپر،” متافیزیک (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، vol. 11، no. 1 (پیاپی 27) ، pp. 197–214، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/157445/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button