مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

935
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

675
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت سلامت معلمان و رابطه آن با سرمایه اجتماعی: مورد مطالعه معلمان آموزش و پرورش شهر بوشهر (94-1393)

صفحات

 صفحه شروع 165 | صفحه پایان 197

چکیده

 در رویکرد جامعه شناختی, سلامت شامل هر دو بعد عینی و ذهنی است و بر نقش عوامل اجتماعی, به ویژه, سرمایه اجتماعی در حفظ و ارتقای سلامت تاکید می شود. مقاله حاضر بر اساس رویکردهای متاخرتر, رابطه هر دو منبع شناختی و ساختاری سرمایه اجتماعی را با سلامت عینی و ذهنی معلمان بررسی کرده است. رویکرد و روش مورد استفاده کمی و پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه برای گردآوری داده ها استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق, معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهر بوشهر در سال تحصیلی 94-1393 بوده اند که 380 نفر از آنان بر اساس جدول تعیین حجم نمونه لین, به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به افراد نمونه, از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. بر اساس نتایج تحقیق, 78.42 درصد از پاسخگویان حداقل یکی یا بیشتر از انواع بیماری های جسمانی را داشته اند که شایع ترین آن, دردهای عضلانی بوده است. همبستگی متغیرهای بعد شناختی (به جز اعتماد به آشنایان شغلی) با این بعد از سلامت منفی و معنی دار بوده است و متغیرهای حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی توانسته اند 7 درصد از واریانس آن را تبیین کنند. همبستگی همه ابعاد شناختی سرمایه اجتماعی با احساس سلامت بدنی و کاهش فرسودگی شغلی مثبت و معنی دار بوده است. هیچ یک از انواع مشارکت با هیچ یک از ابعاد سلامت همبستگی معنی داری نداشته اند (به جز همبستگی مثبت و معنی دار مشارکت مذهبی و فوق برنامه با کاهش فرسودگی شغلی). متغیرهای تحقیق توانسته اند, به ترتیب, 22, 8, و 7 درصد از از واریانس کاهش فرسودگی شغلی, ایفای موثر نقش ها, و احساس سلامت بدنی را تبیین کنند. می توان گفت ابعاد عینی و ذهنی سلامت تحت تاثیر متغیرهای یکسانی قرار ندارند, همچنین تاثیر بعد شناختی سرمایه اجتماعی بر سلامت, به ویژه بعد ذهنی, بیشتر از از بعد ساختاری آن بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، آرمان، مختاری، مریم، و دهقانی، حمیده. (1396). بررسی وضعیت سلامت معلمان و رابطه آن با سرمایه اجتماعی: مورد مطالعه معلمان آموزش و پرورش شهر بوشهر (94-1393). برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 8(31 )، 165-197. SID. https://sid.ir/paper/157863/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری آرمان، مختاری مریم، دهقانی حمیده. بررسی وضعیت سلامت معلمان و رابطه آن با سرمایه اجتماعی: مورد مطالعه معلمان آموزش و پرورش شهر بوشهر (94-1393). برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی[Internet]. 1396؛8(31 ):165-197. Available from: https://sid.ir/paper/157863/fa

    IEEE: کپی

    آرمان حیدری، مریم مختاری، و حمیده دهقانی، “بررسی وضعیت سلامت معلمان و رابطه آن با سرمایه اجتماعی: مورد مطالعه معلمان آموزش و پرورش شهر بوشهر (94-1393)،” برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، vol. 8، no. 31 ، pp. 165–197، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/157863/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا