مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,215
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

729
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بلاغت مخاطب و گفتگوی با متن

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 37

چکیده

 هر سخن گفتنی به شرط حضور سه عامل اصلی متکلم, مخاطب, پیام ایجاد می شود و ادامه پیدا می کند. در گذشته ارتباط متکلم و مخاطب به سبب محدودیت باسوادان و عدم امکان تکثیر متن, شنیداری بود. در دوران معاصر به سبب افزونی باسوادان و امکان تکثیر اثر, این ارتباط نوشتاری شده است. نویسنده, متن را در غیاب خوانندگانی که از اطلاعات و احوال آنان آگاهی ندارد, تولید می کند و خواننده در غیاب نویسنده و غالبا بدون اطلاعات از دانش و احوال او اثر را مطالعه می کند. اگر هر ارتباطی را نوعی از گفتگو تلقی کنیم, گفتگوی نویسنده با خواننده هنگام تولید متن در غیاب خواننده, و گفتگوی خواننده با متن در غیاب نویسنده صورت می گیرد. با توجه به چهار عامل موثر در ایجاد بافت موقعیت تولید متن و مطالعه متن, و تغییر عمیق نگاه انسان به جهان, و تبدیل ارتباط شنیداری به نوشتاری در حوزه ادبیات که امکان تامل خواننده را برای درک متن فراهم می آورد, ضوابط و شگردهای زیبایی شناختی پذیرفته در ادبیات نیز دگرگونی عمیق می پذیرد و از جمله بلاغت که صفت متکلم و کلام محسوب می شد, صفت مخاطب و تاویل مخاطب از اثر می شود؛ زیرا در چنین وضعیتی, متن از اختیار نویسنده خارج می شود و در اختیار خواننده قرار می گیرد. این مقاله با توجه به انواع شعر در دوران کلاسیک, تاثیر نوع مخاطبان بر کلام و متکلم, رابطه صورت و معنا در انواع شعر کلاسیک, و نیز تاثیر ارتباط نوشتاری و تولید اثر در غیاب خواننده, و تغییر بافت موقعیت در نتیجه تغییر وضع عوامل موثر در تشکیل بافت, به پیش می رود و آن گاه با تفسیر و تاویل شعری از نیما به عنوان شاهدی بر مدعا, چگونگی انتقال بلاغت از متکلم, نویسنده به مخاطب, خواننده در نتیجه استقرار وضع جدید ارتباطی, میان نویسنده و خواننده به اثبات می رسد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورنامداریان، تقی. (1387). بلاغت مخاطب و گفتگوی با متن. نقد ادبی، 1(1)، 11-37. SID. https://sid.ir/paper/158243/fa

    Vancouver: کپی

    پورنامداریان تقی. بلاغت مخاطب و گفتگوی با متن. نقد ادبی[Internet]. 1387؛1(1):11-37. Available from: https://sid.ir/paper/158243/fa

    IEEE: کپی

    تقی پورنامداریان، “بلاغت مخاطب و گفتگوی با متن،” نقد ادبی، vol. 1، no. 1، pp. 11–37، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/158243/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button