مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

775
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

707
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین تحلیل رابطه متن و مخاطب در پیام های قرآن

نویسندگان

فتاحی زاده فتحیه | ذاکری مرضیه | بخشعلی سلطان (سلطانی) حسین | صدور گواهی نویسنده 

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 71

چکیده

قرآن کریم و اساسا هر متنی, محصول یک گفتمان است. تحلیل این گفتمان موید نقش آفرینی سه مولفه اصلی متن, مولف و مخاطب در خلق این گفتمان است, در عین اینکه تحلیل گفتمان از مولفه متن آغاز می شود, نیت مندی فرستنده (مولف) از شکل گیری این متن, اثرگذاری بر مخاطب (فهمنده مدار) در بالاترین سطح است. ازاین رو به موازات بهره گیری از زبان معیار در ارائه پیام های متن, از زبان خلاقانه استفاده می کند تا پیام را در سطحی مطلوب, برجسته ساخته و آن را با هدف رهنمون ساختن مخاطب به مشارکت در فهم و درک متن سامان دهی کند. پیام های به زبان معیار, سطح فهم تعبیری مخاطب را به سبب شناخت دهی و تغییر نگرش در او و پیام ها در قالب زبان تمثیل, سطح فهم تاویلی او را با هدف تغییر در رفتارش نشانه رفته است. به رغم غالبیت نقش زیبایی آفرینی متن قرآن (برجسته سازی) که مخاطب را به تکاپو وامی دارد تا بتواند با متن ارتباط برقرار سازد, موانع شخصیتی, معرفتی و فرهنگی- اجتماعی, مانع از آن می شوند که مخاطب, فعالانه در امر دریافت پیام شرکت کند. ازاین رو در مواجهه, درک و حفظ پیام, گزینشی عمل می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فتاحی زاده، فتحیه، ذاکری، مرضیه، و بخشعلی سلطان (سلطانی)، حسین. (1395). تبیین تحلیل رابطه متن و مخاطب در پیام های قرآن. کتاب قیم، 6(15 )، 49-71. SID. https://sid.ir/paper/201549/fa

    Vancouver: کپی

    فتاحی زاده فتحیه، ذاکری مرضیه، بخشعلی سلطان (سلطانی) حسین. تبیین تحلیل رابطه متن و مخاطب در پیام های قرآن. کتاب قیم[Internet]. 1395؛6(15 ):49-71. Available from: https://sid.ir/paper/201549/fa

    IEEE: کپی

    فتحیه فتاحی زاده، مرضیه ذاکری، و حسین بخشعلی سلطان (سلطانی)، “تبیین تحلیل رابطه متن و مخاطب در پیام های قرآن،” کتاب قیم، vol. 6، no. 15 ، pp. 49–71، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/201549/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button