Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,707
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

843
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت گرایی تکوینی گلدمن به مثابه روشی در نقد آثار هنرهای تجسمی (مطالعه موردی عکس های دوره قاجار)

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 174

چکیده

لوسین گلدمن (19131970م), پژوهشگر رومانیایی و تابع مارکس در حوزه جامعه شناسی ادبیات, به بررسی ارتباط اثر ادبی با جامعه پرداخت؛ سپس حوزه پژوهش های خود را به رمان منحصر کرد و روش ساخت گرایی تکوینی را درپیش گرفت. گلدمن در روش خود درپی برقراری پیوندی معنادار میان فرم ادبی و مهم­ ترین جنبه های زندگی اجتماعی بود. به عقیده او, آفریننده اثر ادبی نه یک فرد, بلکه طبقات و گروه­ ­ های اجتماعی جامعه هستند. این شیوه درعین پرداختن به محتوای اثر, از صورت آن نیز غافل نمی ماند و درصدد تبیین ساختار ادبی, ساختار اجتماعی و فضایی است که اثر در آن شکل گرفته است. تحقیق در تعیین نوع ساختار معنادار حاکم بر اثر هنری از نظر گلدمن, بررسی رابطه ساختار اثر هنری و جهان بینی هنرمند و شناخت شگردهای هنری او جهت تبیین گروه های اجتماعی مورد نظر اثر هنری از اهداف پژوهش محسوب می شود. مقاله پیش رو درپی پاسخ به این پرسش است که میان جهان نگری هنرمند و آثار او با ساختارهای اجتماعی, اقتصادی و سیاسی جامعه در دورانی که آثار او خلق شده, چه رابطه ای وجود دارد. در این راستا نمونه هایی از عکس­ های دوره قاجار که توسط آنتوان سورگین گرفته شده­ اند, با تمرکز بر نقد تکوینی گلدمن و براساس آرای بارت مورد تحلیل نشانه شناسی قرار گرفته­ اند. بررسی­ ها نشان داد که ساختار فکری طبقه­ ای که تغییر را در سر می­ پروراند که نمود آن در اهداف مشروطه­ خواهان مشاهده شد با ساختار اثر هنری که به نمایندگی هنرمند ایفای نقش می­ کند, رابطه­ ای دوسویه و متقابل دارد و به نوعی به یکدیگر وابسته­ اند؛ عکاسی محل تلقی این دو ساختار است. در این روند اختلاف طبقاتی و شاه­ محوری, ساختار معنادار تصاویر نمونه موردی این مقاله است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی، فتانه، شرفخواه، مژده، و پیروز، غلامرضا. (1398). ساخت گرایی تکوینی گلدمن به مثابه روشی در نقد آثار هنرهای تجسمی (مطالعه موردی عکس های دوره قاجار). نقد ادبی، 12(48 )، 143-174. SID. https://sid.ir/paper/158294/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی فتانه، شرفخواه مژده، پیروز غلامرضا. ساخت گرایی تکوینی گلدمن به مثابه روشی در نقد آثار هنرهای تجسمی (مطالعه موردی عکس های دوره قاجار). نقد ادبی[Internet]. 1398؛12(48 ):143-174. Available from: https://sid.ir/paper/158294/fa

    IEEE: کپی

    فتانه محمودی، مژده شرفخواه، و غلامرضا پیروز، “ساخت گرایی تکوینی گلدمن به مثابه روشی در نقد آثار هنرهای تجسمی (مطالعه موردی عکس های دوره قاجار)،” نقد ادبی، vol. 12، no. 48 ، pp. 143–174، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/158294/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا