مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

16
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی تحریک مستقیم الکتریکی آندی در قشر پیش پیشانی پشتی جانبی بر نظم جویی شناختی هیجان در نوجوانان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 7

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال نقص توجه/بیش فعالی, اختلالی عصبی رشدی است. پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی تحریک مستقیم الکتریکی آندی در قشر پیش پیشانی پشتی جانبی بر نظم جویی شناختی هیجان در نوجوانان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی انجام شد.
روش بررسی: روش این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه گواه بود. از بین نوجوانان 14تا18 سال دارای علائم اختلال نقص توجه/بیش فعالی مراجعه‏کننده به کلینیک‏های روان پزشکی شهر کرمان, سی نفر داوطلب واجد شرایط به شکل تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. سپس با گمارش تصادفی پانزده نفر در گروه مداخله و پانزده نفر در گروه گواه قرار گرفتند. نمرات متغیر نظم جویی شناختی هیجان ازطریق پرسش نامهٔ نظم جویی شناختی هیجان (گرانفسکی و کرایج, 2007) در دو نوبت زمانی قبل و بعد از درمان تحریک الکتریکی آندی مقایسه شد. تحلیل داده ها بااستفاده از آزمون تحلیل کوواریانس صورت گرفت. سطح معناداری آزمون ها 0٫05 بود.
یافته ها: نتایج داد, نمرات پرسش نامهٔ نظم جویی شناختی هیجان در نوجوانان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی در گروه مداخله و بعد از دریافت درمان درمقایسه با گروه گواه, به طور معناداری افزایش پیدا کرد (0٫001>p). نتایج مربوط به اندازهٔ اثر مشخص کرد, 58درصد از تفاوت بین گروه مداخله و گواه در متغیر نظم جویی شناختی هیجان ناشی از اجرای تحریک الکتریکی آندی مغز بود.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش مشخص کرد, از تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای مغز می توان به عنوان درمانی مکمل برای بهبود نظم جویی شناختی هیجان در نوجوانان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی استفاده کرد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button