مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,228
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

821
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثر تعداد جلسات تمرین ایروبیک و یوگا بر مولفه های خودتوصیفی بدنی دانشجویان دختر

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 145

چکیده

 هدف از تحقیق حاضر, مقایسه اثر 5 و 10 هفته تمرین ایروبیک و یوگا بر مولفه های خودتوصیفی بدنی دانشجویان دختر بود. به این منظور 57 دانشجوی دختر غیرفعال دانشگاه فردوسی مشهد با دامنه سنی 25 – 19 سال که تجربه ای در روش های تمرینی منتخب نداشتند, انتخاب و به طور تصادفی و به تعداد مساوی به دو گروه تجربی ایروبیک و یوگا و یک گروه کنترل تقسیم شدند. آزمودنی های گروه های تجربی, به مدت 10 هفته, 2 جلسه در هفته و 60 دقیقه در هر جلسه, در برنامه تمرینی مشخص شرکت کردند و آزمودنی های گروه کنترل در این مدت در هیچ برنامه تمرینی سازمان یافته ای شرکت نداشتند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه خودتوصیفی بدنی (PSDQ) در سه نوبت شروع, وسط و پایان برنامه تمرین استفاده شد. تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی نشان داد در پایان 5 هفته تمرین, مولفه های هماهنگی و لیاقت ورزشی در گروه یوگا نسبت به گروه ایروبیک و کنترل به طور معنی داری بیشتر بود (P<0.05). همچنین در پایان 10 هفته تمرین در گروه یوگا مولفه های هماهنگی و فعالیت بدنی نسبت به گروه کنترل, و مولفه قدرت نسبت به گروه ایروبیک و کنترل به طور معنی داری بالاتر بود (P>0.05). علاوه بر این, مولفه هماهنگی در گروه ایروبیک به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (P<0.05). آزمون t گروه های وابسته نشان داد در گروه یوگا, مولفه های لیاقت ورزشی و قدرت در پایان 10 هفته تمرین به طور معنی داری بیشتر از 5 هفته تمرین بود (P<0.05). نتایج نشان داد در گروه یوگا, افزایش معنی دار مولفه های هماهنگی, فعالیت بدنی و لیاقت ورزشی به تاثیرات 5 هفته اول و افزایش معنی دار قدرت به تاثیرات 5 هفته دوم تمرین مربوط است. این نتایج به مزیت نسبی تمرینات یوگا و نیاز به تعداد جلسات بیشتر برای بهبود برخی از مولفه های خودتوصیفی بدنی اشاره دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جوادیان صراف، نصراله، و امامی، تکتم. (1388). مقایسه اثر تعداد جلسات تمرین ایروبیک و یوگا بر مولفه های خودتوصیفی بدنی دانشجویان دختر. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، -(2)، 127-145. SID. https://sid.ir/paper/159492/fa

Vancouver: کپی

جوادیان صراف نصراله، امامی تکتم. مقایسه اثر تعداد جلسات تمرین ایروبیک و یوگا بر مولفه های خودتوصیفی بدنی دانشجویان دختر. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)[Internet]. 1388؛-(2):127-145. Available from: https://sid.ir/paper/159492/fa

IEEE: کپی

نصراله جوادیان صراف، و تکتم امامی، “مقایسه اثر تعداد جلسات تمرین ایروبیک و یوگا بر مولفه های خودتوصیفی بدنی دانشجویان دختر،” رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، vol. -، no. 2، pp. 127–145، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/159492/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button