مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

946
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,115
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ادبیات زیباشناسانه نزد افلاطون و ابن العربی (عنوان عربی: الأدب الجمالی عند أفلاطون، وابن عربی)

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 134

کلیدواژه

عشق (کلید واژه عربی: الفنQ3
العشق)Q3

چکیده

 چکیده فارسی:جست وجوی زیبایی, پیشه پیشین انسان ها بوده است و آدمیان در اعصار دوردست و قرون گذشته, با روی آوردن به عرصه هنر و زیبایی, جاودانگی را جانمایه خویش ساخته اند. گویی از آن هنگام که بشر, اندیشیدن و عاطفه ورزیدن را آغازیده, هنرنمایی و روی آوری به زیبایی, خواه در شعر, یا در ادبیات, فلسفه, پیکرتراشی و کارهایی از این دست را نیز آغاز کرده است.درباب «حقیقت زیبایی», پرسش های گوناگونی را می توان مطرح کرد. افلاطون -آن حکیم فرزانه, فیلسوف بی بدیل یونان و شاگرد سقراط- در جای جای آثار خویش, از هنر و زیبایی سخن گفته است. وی پایه گذار و در واقع طلایه دار بسیاری از مباحث عمیق فلسفی است. معرفت شناسی ابن عربی به گونه ای است که پایگاه معرفت را آن گونه که در نزد حکمای مشا متداول بوده است, به مرکز دیگری منتقل می کند؛ یعنی نزد حکما و فلاسفه. چکیده عربی:اعتبر الیونانیون والرومیون القدماء, ثلاثة أمور داعیة لهدوء الإنسان: «الحقیقة», و «الخیر», و«الجمال» ظهرت «العلوم» جرّاء بحث الإنسان عن الحقیقة, کما ظهرت «الأخلاق» بعد أن فتّش الإنسان الخیر, وأخیرا ظهر «الفنّ» أثناء البحث عن الجمال.تقودنا حقیقة الجمال نحو الإجابة عن أسئلة کثیرة. تحدث الفیلسوف الکبیر أفلاطون بوصفه مؤسس معظم المباحث الفلسفیة العمیقة, عن الفن واستطاع أن یفتح آفاقا جدیدة فی العلوم الفلسفیة, التی کانت تبحث عن حقائق الأمور حتی ذلک الوقت, کما استطاع هذا الفیلسوف أن یطرح المباحث المعرفیة, والجمالیة لأول مرة. ومن ناحیة أخری قام ابن عربی بنقد الفلسفة, وحاول الحط من درجة الإدراک الإنسانی, من العقل إلی المباحث الکلامیة, وذلک لأنه لایعیر اهتماما بالعقل الفلسفی, ومن هذا المنطلق یری أن العقل, والفلسفة, لیسا صالحین للحدیث عن الفن, وهذا الأخیر فی رأیه من الأمور الإلهیة وعلی مستوی إعجاز الأنبیاء.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن نژاد، بهروز. (1388). ادبیات زیباشناسانه نزد افلاطون و ابن العربی (عنوان عربی: الأدب الجمالی عند أفلاطون, وابن عربی). مطالعات ادبیات تطبیقی (ادبیات تطبیقی)، 3(10)، 117-134. SID. https://sid.ir/paper/161099/fa

    Vancouver: کپی

    حسن نژاد بهروز. ادبیات زیباشناسانه نزد افلاطون و ابن العربی (عنوان عربی: الأدب الجمالی عند أفلاطون, وابن عربی). مطالعات ادبیات تطبیقی (ادبیات تطبیقی)[Internet]. 1388؛3(10):117-134. Available from: https://sid.ir/paper/161099/fa

    IEEE: کپی

    بهروز حسن نژاد، “ادبیات زیباشناسانه نزد افلاطون و ابن العربی (عنوان عربی: الأدب الجمالی عند أفلاطون, وابن عربی)،” مطالعات ادبیات تطبیقی (ادبیات تطبیقی)، vol. 3، no. 10، pp. 117–134، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/161099/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button