مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,015
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

453
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر حمایت از خودمختاری معلم و گرایش های علیتی خودمختار بر از خودبیگانگی تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه دوم با نقش واسطه ای نیازهای روان شناختی اساسی

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 99

چکیده

 هدف این پژوهش, بررسی تأثیر حمایت از خودمختاری معلم و گرایش های علیتی خودمختار بر ازخودبیگانگی تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه دوم با نقش واسطه ای نیازهای روان شناختی اساسی در قالب یک مدل علّی بود. این پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری با رویکرد تحلیل مسیر بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شاغل به تحصیل 1395-1394 شهرستان ارومیه بود؛ که از میان آنان 300 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند که برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد ازخودبیگانگی تحصیلی دیلون و گروات (1976), نیازهای روان شناختی اساسی لاگواردیا, ریان, کوچمن و دسی (2000), حمایت از خودمختاری معلم بلک و دسی (2000) و گرایش های علیتی خودمختار روز, مارکلند و پارفیت (2001) استفاده شد. داده های حاصل با استفاده از روش تحلیل مسیر, تجزیه وتحلیل شد. نتایج این بررسی نشان داد که حمایت از خودمختاری معلم و گرایش های علیتی خودمختار بر نیازهای روان شناختی اساسی تأثیر مثبت و معنادار دارند (01/0p<). نیازهای روان شناسی اساسی بر ازخودبیگانگی تحصیلی دانش آموزان تأثیر منفی و معنادار دارند (01/0p<). حمایت از خودمختاری معلم و گرایش های علیتی خودمختار بر ازخودبیگانگی تحصیلی دانش آموزان تأثیر منفی و معنادار دارند (01/0p<) و درنهایت اینکه نیازهای روان شناسی اساسی در رابطه بین حمایت از خودمختاری معلم و گرایش های علیتی خودمختار با ازخودبیگانگی تحصیلی دانش آموزان نقش واسطه ای دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیهان، جواد، و کاظم زاده بیطالی، مهدی. (1397). تأثیر حمایت از خودمختاری معلم و گرایش های علیتی خودمختار بر از خودبیگانگی تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه دوم با نقش واسطه ای نیازهای روان شناختی اساسی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 19(3 (پیاپی 73) )، 89-99. SID. https://sid.ir/paper/163723/fa

    Vancouver: کپی

    کیهان جواد، کاظم زاده بیطالی مهدی. تأثیر حمایت از خودمختاری معلم و گرایش های علیتی خودمختار بر از خودبیگانگی تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه دوم با نقش واسطه ای نیازهای روان شناختی اساسی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1397؛19(3 (پیاپی 73) ):89-99. Available from: https://sid.ir/paper/163723/fa

    IEEE: کپی

    جواد کیهان، و مهدی کاظم زاده بیطالی، “تأثیر حمایت از خودمختاری معلم و گرایش های علیتی خودمختار بر از خودبیگانگی تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه دوم با نقش واسطه ای نیازهای روان شناختی اساسی،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 19، no. 3 (پیاپی 73) ، pp. 89–99، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163723/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button