مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,133
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,210
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر دلبستگی درمانی بر اختلال ثانویه روان شناختی ناشی از اختلال خوردن دختران ابتدایی مبتلا به اختلال پرخوری و چاقی

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 129

چکیده

 هدف از این پژوهش بررسی تأثیر دلبستگی درمانی بر اختلال ثانویه روان شناختی ناشی از اختلال خوردن دختران دارای چاقی بود. این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش, دختران مقطع ابتدایی مبتلا به مشکلات دلبستگی و چاقی بودند که از آن ها 32 نفر به صورت تصادفی به دو گروه کنترل (16 دختر) و آزمایش (16 دختر) تقسیم شدند. روش نمونه گیری هدفمند بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامة اختلال دلبستگی کودکان (راندولف 1996), پرسشنامه اختلال ثانویه روان شناختی ناشی از ویژگی های اختلال خوردن (بوهن و فربورن, 2008) و پرسشنامه اختلال پرخوری (مارکوس و کالارچین, 2003) بود. پس از تشکیل گروه ها (آزمایش و کنترل) و اجرای پیش آزمون, مادران گروه آزمایش به مدت 10 جلسه در طول دوماه ونیم در برنامه مداخله مبتنی بر دلبستگی شرکت نمودند و گروه کنترل مداخله ای دریافت ننمود. پس از پایان مداخله, بر روی دو گروه پس آزمون و پس از 45 روز آزمون پیگیری انجام شد. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که در مرحله پس آزمون و پیگیری کاهش معنی داری در نمره اختلالات ناشی از خوردن گروه آزمایش نسبت به کنترل, وجود دارد (005/0>p). با توجه به نتایج, درمان مبتنی بر دلبستگی می تواند به عنوان شیوه مداخله در جهت کاهش اختلال ثانویه روان شناختی ناشی از اختلال خوردن در کودکان دارای چاقی به کار گرفته شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دشت بزرگی، زهرا. (1397). تأثیر دلبستگی درمانی بر اختلال ثانویه روان شناختی ناشی از اختلال خوردن دختران ابتدایی مبتلا به اختلال پرخوری و چاقی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 19(3 (پیاپی 73) )، 121-129. SID. https://sid.ir/paper/163727/fa

    Vancouver: کپی

    دشت بزرگی زهرا. تأثیر دلبستگی درمانی بر اختلال ثانویه روان شناختی ناشی از اختلال خوردن دختران ابتدایی مبتلا به اختلال پرخوری و چاقی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1397؛19(3 (پیاپی 73) ):121-129. Available from: https://sid.ir/paper/163727/fa

    IEEE: کپی

    زهرا دشت بزرگی، “تأثیر دلبستگی درمانی بر اختلال ثانویه روان شناختی ناشی از اختلال خوردن دختران ابتدایی مبتلا به اختلال پرخوری و چاقی،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 19، no. 3 (پیاپی 73) ، pp. 121–129، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163727/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button