مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,921
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,046
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر درمان مبتنی بر رویکرد دلبستگی کودک محور بر علایم افسردگی و کیفیت دلبستگی پسران مقطع ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 22 | صفحه پایان 31

چکیده

 این پژوهش با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر رویکرد دلبستگی کودک محور بر میزان علایم افسردگی و کیفیت دلبستگی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی انجام شد. پژوهش از نوع شبه آزمایشی و با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری همه پسران پایه چهارم و پنجم شهر اصفهان در سال 1390 بودند. نمونه مورد بررسی در این پژوهش 30 دانش آموز پسر افسرده کلاس چهارم و پنجم دبستان بود که بر اساس نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند. به منظور سنجش میزان افسردگی کودکان از پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI) (کواکس, 1981) و به منظور سنجش میزان دلبستگی کودکان, از پرسشنامه کیفیت دلبستگی به والدین و همسالان فرم تجدیدنظر شده برای کودکان (IPPA-R) (گالون و رابینسون, 2005) استفاده شد. مداخله ها شامل 6 جلسه بود که بر اساس درمان مبتنی بر دلبستگی کودک محور تدوین شده بود و بر روی گروه آزمایش اجرا شد در حالی که گروه گواه هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. نتایج آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان دلبستگی کودک محور به طور معناداری موجب کاهش افسردگی و ابعاد آن (مشکلات بین فردی, ناکارآمدی, فقدان لذت, خلق منفی, عزت نفس منفی) (P<0.05) و همچنین افزایش کیفیت دلبستگی و ابعاد آن (اعتماد, ارتباط, از خودبیگانگی) (P<0.05) در گروه آزمایش گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شاکه نیا، فرحناز، بهروز، بهزاد، بهروز، بهروز، کجباف، محمدباقر، و بهامین، قباد. (1392). تاثیر درمان مبتنی بر رویکرد دلبستگی کودک محور بر علایم افسردگی و کیفیت دلبستگی پسران مقطع ابتدایی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 14(3 (پیاپی 53))، 22-31. SID. https://sid.ir/paper/163974/fa

    Vancouver: کپی

    شاکه نیا فرحناز، بهروز بهزاد، بهروز بهروز، کجباف محمدباقر، بهامین قباد. تاثیر درمان مبتنی بر رویکرد دلبستگی کودک محور بر علایم افسردگی و کیفیت دلبستگی پسران مقطع ابتدایی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1392؛14(3 (پیاپی 53)):22-31. Available from: https://sid.ir/paper/163974/fa

    IEEE: کپی

    فرحناز شاکه نیا، بهزاد بهروز، بهروز بهروز، محمدباقر کجباف، و قباد بهامین، “تاثیر درمان مبتنی بر رویکرد دلبستگی کودک محور بر علایم افسردگی و کیفیت دلبستگی پسران مقطع ابتدایی،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 14، no. 3 (پیاپی 53)، pp. 22–31، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163974/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا