مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,531
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

848
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خوانش مضاعف: روش شناسی بنیامینی - دلوزی در تحلیل فیلم (همراه با تحلیل فیلم درباره الی)

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 153

چکیده

 هدف این مقاله طرح بحثی روش شناختی در باب چگونگی خوانش فیلم از منظری بنیامینی - دلوزی و نمایش نحوه کاربرد آن از رهگذر تحلیل یک فیلم است. برای این هدف ابتدا پروبلماتیک دوگانگی واقعیت و هنر و یا رابطه داستان و واقعیت یا سینما و واقعیت را به مثابه زمینه نظری طرح مباحث روش شناختی حول سینما و تحلیل فیلم توضیح می دهیم. سپس با توجه به این زمینه نظری,‏ معرفت شناسی دلوزی در باب سینما و چالش آن با مساله افلاطونی تقابل بین واقعیت اجتماعی و بازنمایی یا تصویر سینمایی آن را به مثابه اساس نظری روش شناسی بنیامینی - دلوزی در تحلیل فیلم به بحث می گذاریم. در اثنای این بحث,‏ روش شناسی دلوزی - بنیامینی را در تقابل با رهیافت های روش شناختی مسلط زبان شناختی و روان شناختی در مطالعات سینمایی معرفی خواهیم کرد,‏ مقالات بنیامین و دلوز در مطالعات سینمایی به گونه ای زمینه ساز پایان دادن به سلطه محتوا - محوری در خوانش فیلم هاست و بنابراین رویکرد دلوز به سینما در تقابل با رهیافت های رئالیستی و پدیدارشناختی آندره بازن و رهیافت زبانشناختی و روانکاوانه کریستین متز است. چارچوب دلوزی - بنیامینی ضمن اجتناب از در افتادن به حوزه مطالعه سینما به مثابه ابزاری بازتابانه در چارچوب سنت بازنمایی,‏ خوانشی مضاعف از سینما ارائه می دهد؛ به لحاظ روشی,‏ روش شناسی دلوزی - بنیامینی متضمن تحلیل همزمان ابعاد زیبایی شناختی فیلم و زمینه های اجتماعی – سیاسی آن است. در پایان و برای پایان و تدقیق و تصریح بیشتر مباحث نظری و روشی فیلم «درباره الی» را بر اساس روش شناسی فوق مورد تحلیل قرار می دهیم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آزادارمکی، تقی، و خالق پناه، کمال. (1389). خوانش مضاعف: روش شناسی بنیامینی - دلوزی در تحلیل فیلم (همراه با تحلیل فیلم درباره الی). جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)، 2(2 (پیاپی 4))، 129-153. SID. https://sid.ir/paper/164055/fa

    Vancouver: کپی

    آزادارمکی تقی، خالق پناه کمال. خوانش مضاعف: روش شناسی بنیامینی - دلوزی در تحلیل فیلم (همراه با تحلیل فیلم درباره الی). جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)[Internet]. 1389؛2(2 (پیاپی 4)):129-153. Available from: https://sid.ir/paper/164055/fa

    IEEE: کپی

    تقی آزادارمکی، و کمال خالق پناه، “خوانش مضاعف: روش شناسی بنیامینی - دلوزی در تحلیل فیلم (همراه با تحلیل فیلم درباره الی)،” جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)، vol. 2، no. 2 (پیاپی 4)، pp. 129–153، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/164055/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button