مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,077
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,010
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بی ینال قدرت: میدان رقابت هنرمندان نقاش

صفحات

 صفحه شروع 171 | صفحه پایان 195

چکیده

 در مقاله حاضر, رقابت هنرمندان نقاش نوگرا در 50 سال گذشته بر سر سرمایه های نمادین, اجتماعی, اقتصادی و فرهنگی بررسی و تلاش شده است نشان داده شود تحولات سیاسی و اجتماعی و کنش ها و دسته بندی های گروهی چگونه بر رقابت های میدان های قدرت در حوزه نقاشی و نیز بر میدان قدرت دولتی موثر بوده است.در این مقاله, از نظریه میدان های هنری پی یر بوردیو استفاده شده و فرضیه اصلی این است که زمانی که اشتراک نظر و تفاهم در نظریه هنر و تعریف هنر میان میدان های گوناگون هنری و دولت وجود داشته باشد, رقابت اصلی به سمت سرمایه فرهنگی کشیده می شود و نتیجه آن خلق آثار هنری با کیفیتی بالاتر است. زمانی که این انسجام نظری و اشتراک هدف بین این دو میدان وجود نداشته باشد, رقابت به سرمایه های دیگری کشیده می شود که تعریف های مشخص تر و اشتراک نظر بیشتری بر سر آنها وجود دارد؛ مانند سرمایه های نمادین و اجتماعی.برای آزمون این فرضیه, دوسالانه های نقاشی بررسی و مشخص شد که ترتیب و ترکیب قرارگیری آثار در سالن نمایش, همچنین ترتیب و ترکیب چینش آثار در کاتالوگ های هر کدام از این دو سالانه ها با تحولات میدان های قدرت هنرمندان تجسمی و نیز میدانهای قدرت خارج از این حوزه ارتباط داشته است. نتیجه نهایی این که در دهه چهل و اوایل دهه پنجاه و دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی نوعی اشتراک نظر میان دولت (حامی بزرگ) و هنرمندان متجدد بر سر قواعد هنری باعث شد اهمیت سرمایه فرهنگی در مقایسه با سایر سرمایه ها بیشتر شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

افسریان، ایمان. (1388). بی ینال قدرت: میدان رقابت هنرمندان نقاش. جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)، 1(2 (پیاپی 2))، 171-195. SID. https://sid.ir/paper/164080/fa

Vancouver: کپی

افسریان ایمان. بی ینال قدرت: میدان رقابت هنرمندان نقاش. جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)[Internet]. 1388؛1(2 (پیاپی 2)):171-195. Available from: https://sid.ir/paper/164080/fa

IEEE: کپی

ایمان افسریان، “بی ینال قدرت: میدان رقابت هنرمندان نقاش،” جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)، vol. 1، no. 2 (پیاپی 2)، pp. 171–195، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/164080/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button