مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

14
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه ی الگوی مفهومی آسیب های فرایند انتخاب رشته تحصیلی ورود به دانشگاه: یک مطالعه ی داده بنیاد

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 59

چکیده

 1مقدمه: انتخاب رشته تحصیلی از مهمترین تصمیم­های آموزشی داوطلبان کنکور سراسری است که می­تواند تاثیرات قابل توجهی بر آیندۀ تحصیلی و شغلی آنها داشته باشد. شواهد و مستندات حاکی از وجود مسائل و مشکلات اساسی در این فرایند است. این پژوهش با هدف ارائۀ الگوی مفهومی آسیب­های فرایند انتخاب رشته تحصیلی ورود به دانشگاه انجام شد. روش کار: این مطالعه به شیوه کیفی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شد. 18 نفر از متخصصان و صاحبنظران حوزه مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته با استفاده از نمونه­گیری هدفمند و مصاحبه­ نیمه­ساختاریافته و بر اساس ملاک­های ورود به پژوهش تا حد اشباع مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج: بر اساس تحلیل داده­ها, الگوی آسیب­های تحصیلی فرایند انتخاب رشته تحصیلی ورود به دانشگاه تعیین شد. در این الگو, ارزش­های آسیب­رسان و باورهای محدودکننده, به عنوان مقؤله­ محوری انتخاب شد. شرایط علّی عبارت بودند از: مشکلات علاقه و رغبت, ادراک نادرست از توانمندی و استعداد, تعاملات معیوب در خانواده, انگیزش نابسنده و تداخل نیازها. پنج مقولۀ اصلی, ابهام شرایط شغلی و آیندۀ اشتغال, مشکلات فرهنگی- ساختاری, نظام آموزشی معیوب, خلأ قانون­گذاری و ضعف سیستم نظارتی و عدم توازن در جایگاه اجتماعی رشته­ ها به عنوان شرایط زمینه­ای و مؤلفه­های نقص و کمبود اطلاعات و منابع آگاهی و موانع و محدودیت­های ناشی از مدارس به عنوان عامل مداخله گر انتخاب شدند. نتیجه گیری: یافته­های پژوهش, حاکی از این است که عوامل متعددی در ایجاد و ادامه­ی آسیب­های فرایند انتخاب رشته تحصیلی داوطلبان نقش قابل توجهی دارند.  این آسیب­ها اغلب در حیطه­ی فردی و روانشناختی نمود پیدا می­کند, اما عواملی مانند وضعیت فرهنگی- اجتماعی جامعه, نظام آموزشی معیوب و ساختار خانواده­ها می ­تواند مسیر صحیح انتخاب رشته تحصیلی را با چالش­های اساسی مواجه کند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button