مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,147
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

685
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثرپذیری منظومه ویس و رامین از اندرزنامه های پهلوی در حوزه مفاهیم تعلیمی

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 118

چکیده

 ویس و رامین داستانی عاشقانه و مربوط به دوران اشکانی ساسانی است. فخرالدین اسعد گرگانی این اثر را در قرن پنجم هجری به نظم درآورد. نگرش اصلی در این سروده, غنایی است, اما نمود مضامین تعلیمی نیز در آن دیده میشود. این آموزهها به طور مستقیم (از زبان راوی شاعر) یا غیرمستقیم (از زبان شخصیتها) تبیین شدهاند. فخرالدین اسعد با قواعد زبان و ادبیات پهلوی کاملا آشناست؛ ازاینرو, بدون دخالتعناصر اسلامی و با حفظ سنتهای منشی ایرانیان در دوران پیش از اسلام (که به طور ویژه در اندرزنامههای پهلوی نمایان است), موفق شد شاهکاری غنایی تعلیمی بسراید. بنابراین در این مقاله, تاثیرگذاری تعلیمی اندرزنامههای پهلوی بر منظومه ویس و رامین به روش توصیفی تحلیلی بررسی می شود. سنتهای اخلاقی مانند خردستایی و دانشآموزی, ستایش خداوند و توکل به او, وفای به عهد, دادگری, خرسندی و قناعت, منش و گفتار راست, دنیاستیزی و آزمندی, در اندرزنامهها بسیار دیده می شود. این سنت های اخلاقی در منظومه ویس و رامین نیز بیان شده است. در نتیجه این گمان تایید میشود که سروده فخرالدین اسعد با تاثیرپذیری از فرهنگ و اخلاق ایرانیان باستان سروده شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیکخواه، مظاهر، رضایی هفتادر، علی محمد، و خسروی، حسین. (1396). بررسی اثرپذیری منظومه ویس و رامین از اندرزنامه های پهلوی در حوزه مفاهیم تعلیمی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 9(35 )، 93-118. SID. https://sid.ir/paper/165256/fa

    Vancouver: کپی

    نیکخواه مظاهر، رضایی هفتادر علی محمد، خسروی حسین. بررسی اثرپذیری منظومه ویس و رامین از اندرزنامه های پهلوی در حوزه مفاهیم تعلیمی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1396؛9(35 ):93-118. Available from: https://sid.ir/paper/165256/fa

    IEEE: کپی

    مظاهر نیکخواه، علی محمد رضایی هفتادر، و حسین خسروی، “بررسی اثرپذیری منظومه ویس و رامین از اندرزنامه های پهلوی در حوزه مفاهیم تعلیمی،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 9، no. 35 ، pp. 93–118، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165256/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا