مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

906
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

671
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نیم نگاهی به جنبه های تعلیمی شعر حافظ از منظر نظریه روایت شنو

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 92

چکیده

 هدف مقاله حاضر آن است که با استفاده از نظریه روایت شناسی و با تاکید بر نظریه روایت شنو, نشان دهد شعر حافظ در کلیت خویش, چونان یک اثر روایی است که در آن با بیان غیرخطی رخدادهای راستینی از زندگی بشری مواجهیم؛ رخدادهای مکرری چون جدال ناتمام رند و صوفی, عهد الست, پذیرش بار امانت الهی و اتفاقات متعاقب آن و... که همگی با صراحت و قدرت, در بستر زمان دوری آشکار شده است. در این مقاله, نخست بر روی خاصیت روایی شعر حافظ تامل کردهو سپس بر مبنای نظریه روایت شناسی نشان داده شده استکه ساختار روایی شعر حافظ, می تواند به قلمرو شعر تعلیمی نیز تعلق داشته باشد. توجه ژرف و بنیادین حافظ به روایت شنو, ازآن روست که در پی القای مفهوم یا آموزش و تعلیم اندوخته ای است. در این مقاله, بعد از گزارش اقسام روایت شنوها در شعر حافظ, به این نتیجه می رسیم که شعر حافظ جدای از ابعاد عمومی تعلیمی خویش, روایتگر مناسبات نظام تک صدایی و چندصدایی است و با ژرف کاوی خاص خویش, آموزه های لازم را برای انتخاب یکی از این دو مسیر, در اختیار مخاطب خود قرار می دهد. این پژوهش به روش تحلیلی توصیفی, بر مبنای مطالعات کتابخانه ای انجام شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تلخابی، مهری، و آریان، حسین. (1396). نیم نگاهی به جنبه های تعلیمی شعر حافظ از منظر نظریه روایت شنو. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 9(35 )، 51-92. SID. https://sid.ir/paper/165258/fa

    Vancouver: کپی

    تلخابی مهری، آریان حسین. نیم نگاهی به جنبه های تعلیمی شعر حافظ از منظر نظریه روایت شنو. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1396؛9(35 ):51-92. Available from: https://sid.ir/paper/165258/fa

    IEEE: کپی

    مهری تلخابی، و حسین آریان، “نیم نگاهی به جنبه های تعلیمی شعر حافظ از منظر نظریه روایت شنو،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 9، no. 35 ، pp. 51–92، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165258/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button