مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

750
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

702
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اخلاق تجاری در ادب فارسی

صفحات

 صفحه شروع 179 | صفحه پایان 208

چکیده

 از آنجا که بازرگانان, تجار و اهل کسب در گذشته نقش مهمی در جهت ارتقای رفاه اقتصادی و سطح کیفی جامعه ایفا می کردند, از زبان بزرگان ادبی و تاریخی, توصیه ها و تعالیمی پراکنده در خلال متون منظوم و منثور زبان فارسی, درباره آن ها به چشم می خورد. با جمع آوری و دسته بندی این تعالیم و توصیه ها, نه تنها می توان با چگونگی خریدوفروش بازرگانان در جامعه گذشته و نحوه تعامل مردم و پادشاه با آن ها آشنا شد, بلکه می توان سمت وسوی این توصیه ها و تعالیم را نیز دریافت. بر مبنای این پژوهش که تا قرن هشتم را در بر می گیرد, دریافتیم که قدما و بزرگان ما با امر و نهی خودشان, دو جنبه «فردی» و «تجاری» را مدنظر داشته اند که یکی برای تعالی روح و تهذیب نفس بازرگانان و دیگری برای پیشرفت در کار و دوری از ضرر و زیان مفید است. ازاین رو در کلام آن ها بایدهای فردی و تجاری ای همچون خوش اخلاق بودن, هشیار و قانع و امانت دار بودن, شرایط خریدار و فروشنده, کیفیت و چگونگی کالاها, آگاهی از نیاز شهرها و... دیده می شود. علاوه بر این موارد, نبایدهای فردی و تجاری ای مانند کم فروشی و گران فروشی نکردن, سوگند نخوردن و دروغ نگفتن, نسیه ندادن, شریک نداشتن و... نیز در گفتار آن ها وجود دارد که با رعایت آن ها, دنیا و آخرت بازرگانان و تجار بهبود می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بشیری، محمود، و سلیمانی، علی. (1396). اخلاق تجاری در ادب فارسی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 9(35 )، 179-208. SID. https://sid.ir/paper/165262/fa

    Vancouver: کپی

    بشیری محمود، سلیمانی علی. اخلاق تجاری در ادب فارسی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1396؛9(35 ):179-208. Available from: https://sid.ir/paper/165262/fa

    IEEE: کپی

    محمود بشیری، و علی سلیمانی، “اخلاق تجاری در ادب فارسی،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 9، no. 35 ، pp. 179–208، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165262/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button