مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

793
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

537
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

معرفی و نقد برخی از روش های تعلیمی و تربیتی صوفیه تا قرن ششم

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 104

چکیده

 سلوک در راه شریعت و طریقت برای رسیدن به حقیقت بدون راهنمایی و هدایت کسی که خود این راه را رفته باشد, امکان پذیر نیست. برخی از مشایخ صوفیه که به چنین مقامی رسیده یا تا حدودی به آن نزدیک شده اند, وظیفه تعلیم دیگران را بر عهده گرفته اند. آنها برای نیل به این هدف از شیوه های مختلف تعلیمی و تربیتی استفاده کرده اند. در پژوهش حاضر پس از معرفی مختصر برخی از شیوه های تربیتی مشایخ صوفیه با توجه به منابع عرفانی منثور تا قرن ششم هجری, ضمن ذکر حکایت های مرتبط با هر روش, به نقد پاره ای از این شیوه ها پرداخته شده است. مقایسه و تحلیل این روش ها نشان می دهد که باوجود گوناگونی روش های تعلیمی شیوخ صوفیه, الگوهای آموزشی یکسانی در بین آنها وجود داشته است نظیر پرسش و پاسخ, تنبیه, اعزام به سفر و اخراج از محیط روحانی و ... همچنین تحلیل و بررسی حکایات نشان می دهد که ظرفیت, انگیزه و خواست مریدان برای آموختن و تعلیم دیدن, در برخورداری آنها از تعالیم صوفیه مهم است. طرح شمه ای از وضعیت آموزشی صوفیه به عنوان یکی از حوزه های اخلاقی و تربیتی وسیع و مهم آموزشی می تواند به عنوان پیشنهادی برای متولیان آموزش کنونی جامعه نیز به کار آید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    امین، احمد، و سیامک دستجردی، اعظم. (1394). معرفی و نقد برخی از روش های تعلیمی و تربیتی صوفیه تا قرن ششم. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 7(26)، 83-104. SID. https://sid.ir/paper/165274/fa

    Vancouver: کپی

    امین احمد، سیامک دستجردی اعظم. معرفی و نقد برخی از روش های تعلیمی و تربیتی صوفیه تا قرن ششم. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1394؛7(26):83-104. Available from: https://sid.ir/paper/165274/fa

    IEEE: کپی

    احمد امین، و اعظم سیامک دستجردی، “معرفی و نقد برخی از روش های تعلیمی و تربیتی صوفیه تا قرن ششم،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 7، no. 26، pp. 83–104، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165274/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا