مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,642
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

903
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل رویکرد تعلیمی ابوسعید ابوالخیر بر مبنای نظریه ارتباطات کلامی یاکوبسن

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 114

چکیده

 تامل در احوال و اقوال مشایخ و بررسی تعامل میان نظام هدفمند و منسجم خانقاه و جامعه, نشان می دهد که تزکیه و تعلیم مریدان و عامه مردم بر محور ارزش ها و اندیشه های صوفیانه, هدف و رسالت اصلی تصوف اسلامی بوده است. صوفیان بزرگ برای تحقق این هدف, همواره از کلام به عنوان مهمترین وسیله تاثیرگذاری بر مخاطبان خود بهره برده اند.نظر به اهمیت این موضوع, این پژوهش می کوشد تا اسباب, صور و موجبات این هنجارگریزی را بیان کند و آن را بر مبنای «فرآیند ارتباط کلامی» رومن یاکوبسن, با تکیه بر ارتباطات کلامی عارف بزرگ قرن پنجم ه.ق, ابوسعید ابوالخیر تبیین نماید. بنابر نتایج این پژوهش, ابوسعید ابوالخیر اغلب, به هنگام ترویج یا تذکار هنجارهای اخلاقی, تبیین و تایید احوال خود یا دیگران و رفع حوایج مادی و معنوی مخاطبان عام و خاص, با استفاده از زبان ادبی و احیانا تمسک به شگردهایی چون مناظره و بیان سخنان شطح آلود و شگفت انگیز, به تکلم روی آورده است. گزاره های ارتباط زبانی اش, بسته به موقعیت گوینده, مقصد کلام و مقتضای مخاطب و سخن, به ترتیب بر عناصر مخاطب, رمزگان, موضوع و گوینده استوار است. نقش های ارتباط کلامی حاصل از تاکید بر این عناصر, غالبا تلفیقی از نقش های ترغیبی, فرازبانی, ارجاعی, عاطفی و گاه ادبی است که در این میان به سبب مخاطب محور بودن سخنان, نقش ترغیبی و به دلیل کد دار بودن گزاره ها و لزوم آگاهی مخاطبان از پس زمینه گزاره های کلامی, نقش فرازبانی از برجستگی بیشتری برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حاتمی، سعید، قاسم زاده، سیدعلی، و امری، نجمه. (1392). تحلیل رویکرد تعلیمی ابوسعید ابوالخیر بر مبنای نظریه ارتباطات کلامی یاکوبسن. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 5(17)، 87-114. SID. https://sid.ir/paper/165294/fa

    Vancouver: کپی

    حاتمی سعید، قاسم زاده سیدعلی، امری نجمه. تحلیل رویکرد تعلیمی ابوسعید ابوالخیر بر مبنای نظریه ارتباطات کلامی یاکوبسن. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1392؛5(17):87-114. Available from: https://sid.ir/paper/165294/fa

    IEEE: کپی

    سعید حاتمی، سیدعلی قاسم زاده، و نجمه امری، “تحلیل رویکرد تعلیمی ابوسعید ابوالخیر بر مبنای نظریه ارتباطات کلامی یاکوبسن،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 5، no. 17، pp. 87–114، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165294/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا