مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

933
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

632
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مضامین تعلیمی در سفرنامه های ناصرخسرو، نزاری قُهستانی، خسی در میقات جلال آل احمد

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 94

چکیده

 درون مایه و هدف اصلی سفرنامه ها انتقال تجربیات, دیده ها و شنیده های نویسنده است. نویسندگان کوشیده اند تفاوت های فرهنگی و مظاهر مختلف تمدن های هر ملت را در آثار خود نشان دهند. هرچند هدف آن ها بازتاب آموزه های اخلاقی و ایجاد اثری تعلیمی نیست, در پویش ناشناخته ها, عادات و اخلاق مردم را انعکاس می دهند. هدف مقاله ی حاضر یافتن آموزه های تعلیمی در سفرنامه هایی چون سفرنامه ی ناصرخسرو, اولین سفرنامه ی منثور نوشته شده در قرن پنجم, سفرنامه ی نزاری قهستانی از اولین سفرنامه های منظوم که اواخر قرن هفتم در قالب مثنوی سروده شد و بیشتر اثری تعلیمی است تا سفرنامه ای, و خسی در میقات جلال آل احمد, به عنوان نمونه ای از سفرنامه های معاصر, انتخاب شد که مشحون از نکات اخلاقی اجتماعی است. مبانی اخلاقی و اندرزی هر سه ی آن ها برجسته گردید. معیار گزینش این سه اثر آن بوده است که توجه خوانندگان به همه ی انواع سفرنامه ها جلب شود؛ زیرا غالب تصور بر آن است که سفرنامه ها فقط به شکل نثر نگارش یافته اند. نکته ی دیگر آنکه بزرگانی که به دلیل آثاری خاص مشهورند, اثرهایی هم دارند که می تواند در دیگر انواع ادبی بدرخشد. مهم ترین هدف, یافتن و معرفی ادیبانی است که آثار سفرنامه ای دارند. نتیجه ی پژوهش نشان می دهد تاکنون بخش بسیاری از سفرنامه ها از منظر ادب تعلیمی نادیده گرفته شده اند. به طور کلی, این آثار مصادیقی از ادبیات تعلیمی به شمار می روند. دستاورد بعدی آنکه ناصرخسرو بیشتر بر نکات اخلاقی در اجتماع تأکید دارد و نزاری بر رعایت اخلاق فردی؛ اما آل احمد اصلاح عقاید مذهبی را موجب تغییر در رفتار می داند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مدرس زاده، عبدالرضا، و پورسید، معصومه. (1397). بررسی مضامین تعلیمی در سفرنامه های ناصرخسرو, نزاری قُهستانی, خسی در میقات جلال آل احمد. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 10(39 )، 55-94. SID. https://sid.ir/paper/165349/fa

    Vancouver: کپی

    مدرس زاده عبدالرضا، پورسید معصومه. بررسی مضامین تعلیمی در سفرنامه های ناصرخسرو, نزاری قُهستانی, خسی در میقات جلال آل احمد. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1397؛10(39 ):55-94. Available from: https://sid.ir/paper/165349/fa

    IEEE: کپی

    عبدالرضا مدرس زاده، و معصومه پورسید، “بررسی مضامین تعلیمی در سفرنامه های ناصرخسرو, نزاری قُهستانی, خسی در میقات جلال آل احمد،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 10، no. 39 ، pp. 55–94، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165349/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button