مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

903
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

732
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سیر تطور مجلس گویی صوفیانه به عنوان نوعی ادب تعلیمی؛ از آغاز تا پایان دوره صفوی

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 73

چکیده

 در تاریخ ادبیات فارسی, پاره ای از نوشته ها با نام عمومی «مجالس» شناخته می شوند. مجالس از نظر نوع شناسی ادبی در رده ادبیات تعلیمی جای می گیرد و از فروع آن به شمار می رود. از مهم ترین سرچشمه های مجلس گویی یا خطابه منبری (oratory), تعلیمات و ارشادات قرآن کریم و نهج البلاغه است. موضوع مجالس, غالبا وعظ و تذکیر است و با مفاهیمی همچون خطابه, تبلیغ, تعلیم, نصیحت, ارشاد, تذکیر و پند و اندرز در هم می آمیزد و گاه یکجا و با ارزش یکسان به کار می رود. در این نوع ادبی, سخنور با بیان هنجارهای اخلاقی و نشان دادن ناهنجاری ها برای اصلاح اندیشه و رفتار جامعه گام برمی دارد. مجالس وعظی صوفیه به دو شکل عام (منبری) و خاص (خانقاهی) تشکیل می یافته و هر یک شرایط و آداب ویژه ای داشته است.مجلس گویی عام, بلاغتی خاص, جدای از بلاغت ادبی می طلبد و به «بلاغت منبری» معروف است که دارای ساختار, ویژگی ها و عناصری مشخص است. در این جستار, به روش توصیفی- تحلیلی سیر تطور این موضوع از آغاز تا پایان عصر صفوی مورد بررسی واقع شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    وفایی، عباسعلی، اسپرهم، داوود، و طباطبایی، سیدذبیح اله. (1393). سیر تطور مجلس گویی صوفیانه به عنوان نوعی ادب تعلیمی؛ از آغاز تا پایان دوره صفوی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 6(23)، 39-73. SID. https://sid.ir/paper/165365/fa

    Vancouver: کپی

    وفایی عباسعلی، اسپرهم داوود، طباطبایی سیدذبیح اله. سیر تطور مجلس گویی صوفیانه به عنوان نوعی ادب تعلیمی؛ از آغاز تا پایان دوره صفوی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1393؛6(23):39-73. Available from: https://sid.ir/paper/165365/fa

    IEEE: کپی

    عباسعلی وفایی، داوود اسپرهم، و سیدذبیح اله طباطبایی، “سیر تطور مجلس گویی صوفیانه به عنوان نوعی ادب تعلیمی؛ از آغاز تا پایان دوره صفوی،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 6، no. 23، pp. 39–73، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165365/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا