مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,130
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

707
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شیوه های ترغیب و تحذیر در گلستان سعدی

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 130

چکیده

 شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی از تاثیرگذارترین شخصیت های ادب پارسی است که آثار وی از زمان حیاتش تاکنون با استقبال فراوان مخاطبان همراه بوده است. قرن هاست که گلستان و بوستان وی در مراکز آموزشی قدیم و جدید, در ایران و خارج از ایران خوانده می شود. افزون بر زبان آهنگین, رسا و پر تاثیر, توجه شیخ اجل به مسائل اجتماعی و بایدها و نبایدهای اخلاقی, در استقبال مراکز آموزشی و دیگر مخاطبان بی تاثیر نبوده است و همین امر موجب شده است که شیخ شیراز در اذهان بسیاری از فارسی زبانان, بیشتر به عنوان یک معلم اخلاق نقش بندد.از آن جا که فرا خواندن به زیبایی ها و نیکی ها و بازداشت از بدی ها و زشتی ها از اصلی ترین مباحث و اصول علم اخلاق است و این بن مایه ها با آثار ادبی بویژه گلستان و بوستان شیخ اجل آمیختگی و پیوند استواری دارد. در این مقاله قصد بر آن بوده است که بررسی شود شیخ اجل در کتاب پر ارج گلستان, مخاطبان را به چه اموری ترغیب کرده است و از چه اموری بازداشته است و برای هدایت مخاطبان خود از چه شیوه های ترغیب یا فراخوانی و تحذیر یا بازداشتی بهره برده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که سعدی در گلستان, در 47 مورد مختلف, مخاطب را به فضایل اخلاقی فرا خوانده است و در 73 مورد نیز از رذایل اخلاقی باز داشته است در این مقاله برخی از آنها بر اساس بسامد نشان داده خواهد شد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صیادکوه، اکبر، و بستانی کوهنجانی، لیلا. (1392). بررسی شیوه های ترغیب و تحذیر در گلستان سعدی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 5(19)، 95-130. SID. https://sid.ir/paper/165385/fa

Vancouver: کپی

صیادکوه اکبر، بستانی کوهنجانی لیلا. بررسی شیوه های ترغیب و تحذیر در گلستان سعدی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1392؛5(19):95-130. Available from: https://sid.ir/paper/165385/fa

IEEE: کپی

اکبر صیادکوه، و لیلا بستانی کوهنجانی، “بررسی شیوه های ترغیب و تحذیر در گلستان سعدی،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 5، no. 19، pp. 95–130، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165385/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button