مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

611
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

196
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شگردها و علل و انگیزه های کاربرد مضامین تعلیمی در منظومههای غنایی با تکیهبر منظومه نویافته «ناز و نیاز»

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 27

چکیده

 اشعار تعلیمی یکی از گستردهترین و رایجترین گونه های ادب فارسی است. اشعار و آثار تعلیمی گاهی اثری کاملا مجزا و مستقل است, همانند منظومهها و آثاری که تنها به تعلیم و پند و حکمت و اخلاق میپردازد, گاهی نیز مفاهیم و مضامین اخلاقی, حکمی, مذهبی و پندیات به طور پراکنده در میان آثار دیگر ادبی مانند منظومههای غنایی و حماسی و یا قصاید مدحی به کار می رود, در این حالت افزون بر نکاستن از جنبه شاعرانه این آثار, با شور و احساس ویژه ای, گیرایی این آثار افزایش می یابد. منظومه ناشناخته «ناز و نیاز» یکی از آثاری است که سرشار از آموزههای تعلیمی است. این منظومه از آثار ارزشمند سده یازدهم هجری است و در شمار منظومه های گرانقدر عاشقانه فارسی قرار دارد, این منظومه تاکنون به چاپ نرسیده است و تنها نسخه باقی مانده از آن, نسخهای با شماره 483 در کتابخانه U.C.L.A دانشگاه لس آنجلس است. در این اثر, مضامین و معانی تعلیمی و حکمی بسیاری وجود دارد که شاعر, آنها را باتوجه به زمینه انفعالی و ذوقی و با استفاده از شگردهایی مانند ترغیب, انذار, استدلال و... به کار برده است. این موضوع بیانگر حسن توجه شاعر در استوارکردن کلام برپایه منطق عقلی و هنری است. نگارنده در این پژوهش می کوشد تا افزون بر معرفی کوتاه منظومه ناز و نیاز, چرایی بازتاب مضامین تعلیمی را در این منظومه غنایی بررسی کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یلمه ها، احمدرضا. (1396). شگردها و علل و انگیزه های کاربرد مضامین تعلیمی در منظومههای غنایی با تکیهبر منظومه نویافته «ناز و نیاز». پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 9(34 )، 1-27. SID. https://sid.ir/paper/165396/fa

    Vancouver: کپی

    یلمه ها احمدرضا. شگردها و علل و انگیزه های کاربرد مضامین تعلیمی در منظومههای غنایی با تکیهبر منظومه نویافته «ناز و نیاز». پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1396؛9(34 ):1-27. Available from: https://sid.ir/paper/165396/fa

    IEEE: کپی

    احمدرضا یلمه ها، “شگردها و علل و انگیزه های کاربرد مضامین تعلیمی در منظومههای غنایی با تکیهبر منظومه نویافته «ناز و نیاز»،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 9، no. 34 ، pp. 1–27، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165396/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button