مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

922
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

609
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روایت، ابزار تعلیم در گلستان (رویکردی روایت شناختی به باب نخست گلستان)

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 56

چکیده

 روایت در نهاد آثار ادبی نهفته است و عنصری پیش برنده در تبیین نقش ادبی و هنری هر اثر ادبی است. هرچه اثر ادبی وجه داستانی قوی تری داشته باشد, روایت در آن پرمایه تر و فعال تر است. گلستان سعدی اثری تعلیمی است که وجهی داستانی دارد, به همین سبب روایت و شگردهای روایت در آن پویا و اثرگذار است. این پژوهش با مطالعه کتابخانه ای و یادداشت برداری می کوشد با تاکید بر نظریه های ساختارگرایان معروف (مانند تولان, ژنت, بارت), تاثیرگذاری روایت را در تبیین مفاهیم تربیتی و اخلاقی گلستان بررسی کند و از مهم ترین اصول نظری ساختارگرایان در شناخت ساختار گلستان بهره برد. این پژوهش نقش درونمایه را در پربار کردن کیفیت و تنوع ساختار کنش ها و رخدادهای روایی در حکایت های باب اول گلستان بررسی می کند. همچنین این مقاله بیانگر این مطلب است که سعدی به سبب برخورداری از فهم ادبی توانسته است حکایت های گلستان را بر پایه ها و اصول و کنش هایی بنیان گذاری کند که قرن ها بعد در داستان نویسی و داستان کوتاه نویسی پایه و مبنای نگارش نوین قرار گرفته است. نظام باورهای سعدی, بر گرداگرد گزاره شناخت هستی در پیرامون او شکل گرفته است که آنها را از راه تمثیل به مخاطب منتقل می کند, بنابراین گفتمان چیره بر حکایت ها یک گفتمان تعلیمی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حکیم آذر، محمد، سعیدی، فخرالدین، و نیکخواه، مظاهر. (1396). روایت, ابزار تعلیم در گلستان (رویکردی روایت شناختی به باب نخست گلستان). پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 9(34 )، 29-56. SID. https://sid.ir/paper/165397/fa

    Vancouver: کپی

    حکیم آذر محمد، سعیدی فخرالدین، نیکخواه مظاهر. روایت, ابزار تعلیم در گلستان (رویکردی روایت شناختی به باب نخست گلستان). پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1396؛9(34 ):29-56. Available from: https://sid.ir/paper/165397/fa

    IEEE: کپی

    محمد حکیم آذر، فخرالدین سعیدی، و مظاهر نیکخواه، “روایت, ابزار تعلیم در گلستان (رویکردی روایت شناختی به باب نخست گلستان)،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 9، no. 34 ، pp. 29–56، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165397/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا