مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

931
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

680
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کارکردهای تعلیمی و اخلاقی عناصر چندمعنایی در شعر اخوان (با تکیه بر عنصر نماد)

صفحات

 صفحه شروع 169 | صفحه پایان 197

چکیده

 عناصر چندمعنایی ازجمله پرکاربردترین شیوه های غیرمستقیم بیان در شعر نو است. این عناصر در ادبیات سنتی بیشتر برای بیان درونمایه های عرفانی به کار می رفت. در دوره معاصر, بنابر شرایط زمان و هم زمان با تغییر در فن شعر, بیان آشکار و مستقیم مفاهیم و آموزه های تعلیمی کنار گذاشته شد, این مفاهیم و آموزه ها مباحث سیاسی, اجتماعی, انتقادی و... را در بر می گرفت, در مقابل از زبانی واقعیت گریز و مبهم برای بیان این تعالیم استفاده شد. به همین سبب این آموزه ها از روساخت شعر به پس زمینه رانده شد. نماد اصلی ترین شگرد هنری شاعران نوپرداز برای بیان معناست. در این پژوهش, ابتدا سخنی کوتاه درباره ادبیات تعلیمی و جایگاه این نوع ادبی در ادبیات و شعر معاصر بیان شده است, سپس با اشاره به نقش فنون ادبی و عناصر چندمعنایی به ویژه نماد در ادبیات تعلیمی, درباره جنبه های اخلاقی و تعلیمی شعر مهدی اخوان ثالث بحث می شود. نگارندگان در این جستار می کوشند تا به این پرسش پاسخ گویند که نقش نماد در بیان غیرمستقیم و پنهانی درونمایه های اخلاقی و تعلیمی چیست و چه کارکردهایی برای آن می توان در نظر گرفت. بنابراین اشعار نیمایی اخوان از چهار مجموعه شعر از این اوستا, آخر شاهنامه, زمستان, سه کتاب انتخاب و بررسی شد. در پایان این نتیجه به دست آمد که مفاهیم تعلیمی در شعر اخوان بیشتر جنبه سیاسی و اجتماعی دارد. اخوان در بیان آموزه های اخلاقی مانند ظلم ستیزی, جهل ستیزی, وطن خواهی, اعتراض و انتقاد به وضع موجود و... بیشتر از نماد بهره می برد. درواقع مهم ترین کارکردهای نماد در این گونه اشعار عبارت است از: افزودن ابهام شعر, ایجاد بافت منسجم و عمیق, اثرگذاری بر مخاطب, حرکت از تک معنایی به سوی چندمعنایی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، سیده زهرا، و بشیری، زهرا. (1396). کارکردهای تعلیمی و اخلاقی عناصر چندمعنایی در شعر اخوان (با تکیه بر عنصر نماد). پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 9(34 )، 169-197. SID. https://sid.ir/paper/165399/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی سیده زهرا، بشیری زهرا. کارکردهای تعلیمی و اخلاقی عناصر چندمعنایی در شعر اخوان (با تکیه بر عنصر نماد). پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1396؛9(34 ):169-197. Available from: https://sid.ir/paper/165399/fa

    IEEE: کپی

    سیده زهرا موسوی، و زهرا بشیری، “کارکردهای تعلیمی و اخلاقی عناصر چندمعنایی در شعر اخوان (با تکیه بر عنصر نماد)،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 9، no. 34 ، pp. 169–197، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165399/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button