مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

619
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

154
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بنیان تعلیم شاهان در برسازی زندگی فردوسی

صفحات

 صفحه شروع 171 | صفحه پایان 195

چکیده

 شاهنامه فردوسی را به سبب تنوع مقولات تعلیم بخشی, قدرت و غنای مباحث تعلیمی و اشکال گوناگون تعلیم گسترده در لایه های پیدا و پنهان متن, اگر در زمره ادبیات تعلیمی به شمار آوریم, راه اغراق نپیموده ایم. شاهنامه پرحجم ترین و قدیمی ترین میراث بر اندرزنامه های ایران باستان در باب سلوک ملوک است و به چند معنا پایه گذار تعلیم پادشاهان, ترغیب آنان به نیکوروشی و تحصیل نیک نامی و تحذیرشان از بدکرداری و بدنامی است. این اثر نه فقط در متن خودش مبادی تعلیم به رأس قدرت را پایه می گذارد, که حتی زندگی نامه ساخته شده برای مولفش مشابه سازی مبادی تعلیمی این متن و تاویلی تعلیمی برای آن است. زندگی برسازی شده فردوسی در متون, محصول گفتگوی متون بعد از فردوسی با شاهنامه اند و از همان عناصر تعلیم به رأس قدرت برخوردارند. هم شاهنامه و هم زندگی نامه برسازی شده فردوسی, دستمایه و درسنامه تعلیم در متون تعلیمی بوده اند و گفتمان اخلاق گرای تاریخ, از حیث نصیحه الملوک از گفتگوی شاهنامه با زندگی مولفش و گفتگوی این دو با متون تعلیمی دیگر شکل گرفته است. در این جستار بنا به روش شناسی هرمنوتیک در واکاوی و تحلیل متون, به زندگی نامه برسازی شده فردوسی از بُعد تبعات و نتایج تعلیمی آن برای تاریخ نگریسته شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صدرایی، رقیه، و بهفر، مهری. (1396). بنیان تعلیم شاهان در برسازی زندگی فردوسی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 9(36 )، 171-195. SID. https://sid.ir/paper/165454/fa

    Vancouver: کپی

    صدرایی رقیه، بهفر مهری. بنیان تعلیم شاهان در برسازی زندگی فردوسی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1396؛9(36 ):171-195. Available from: https://sid.ir/paper/165454/fa

    IEEE: کپی

    رقیه صدرایی، و مهری بهفر، “بنیان تعلیم شاهان در برسازی زندگی فردوسی،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 9، no. 36 ، pp. 171–195، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165454/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button