مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

663
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

231
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط آگاهی واج شناختی و خواندن در کودکان فارسی زبان مبتلا به اُتیسم

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 97

چکیده

 از آنجا که کودکان فارسی­ زبان مبتلا به اُتیسم, کتاب ویژه­ ای برای آموزش خواندن و نوشتن ندارند و توانایی شناختی و زبانی آن ها متفاوت است, بررسی عوامل تأثیرگذار در خواندن آن ها می­ تواند گامی مهم در جهت ارزیابی و اصلاح کتب آموزشی مورداستفاده, باشد. از سوی دیگر به­ دلیل متفاوت بودن رسم الخط و تطابق واج نویسه ی زبان فارسی از زبان های دیگر (انگلیسی, ایتالیایی و. . . ), تأثیر آگاهی واج­ شناختی در خواندن زبان فارسی متفاوت است, لذا لازم است هم­ بستگی میان آگاهی واج­ شناختی و خواندن در کودکان فارسی زبان مبتلا به اُتیسم مشخص شود. در این پژوهش که بر روی 26 کودک مبتلا به اُتیسم و 30 کودک فارسی زبان طبیعی شهر تهران انجام شد, از دو آزمون آگاهی واج شناختی و خواندن استفاده شد و نتایج آن ها با استفاده از آزمون­ های آماری تحلیل گردید. نتایج نشان داد در گروه کودکان مبتلا به اُتیسم میان خواندن واژه با ترکیب واجی و واج آغازین یکسان و میان خواندن ناواژه­ با تجانس, تقطیع واجی, حذف واج آغازین و پایانی, هم­ بستگی معنی داری وجود دارد؛ و در گروه شاهد میان امتیاز خواندن واژه و خواندن ناواژه با امتیاز آگاهی درون­ هجایی, آگاهی واجی, تجانس, واج آغازین یکسان, حذف واج آغازین و حذف واج میانی هم­ بستگی معنی دار وجود دارد. در ضمن تفاوت معنی داری میان گروه اُتیسم و شاهد در تمام خرده­ آزمون­ ها غیر از خرده­ آزمون­ های تقطیع هجایی (075/0) و ترکیب واجی (163/0) وجود دارد. بنابراین, میزان مهارت و هم­ بستگی در کودکان مبتلا به اُتیسم متفاوت از کودکان طبیعی است و باید در آموزش خواندن آن ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احدی، حوریه، مسلم پور، محبوبه، و مدرسی، یحیی. (1398). ارتباط آگاهی واج شناختی و خواندن در کودکان فارسی زبان مبتلا به اُتیسم. جستارهای زبانی، 10(1 (پیاپی 49) )، 73-97. SID. https://sid.ir/paper/166021/fa

    Vancouver: کپی

    احدی حوریه، مسلم پور محبوبه، مدرسی یحیی. ارتباط آگاهی واج شناختی و خواندن در کودکان فارسی زبان مبتلا به اُتیسم. جستارهای زبانی[Internet]. 1398؛10(1 (پیاپی 49) ):73-97. Available from: https://sid.ir/paper/166021/fa

    IEEE: کپی

    حوریه احدی، محبوبه مسلم پور، و یحیی مدرسی، “ارتباط آگاهی واج شناختی و خواندن در کودکان فارسی زبان مبتلا به اُتیسم،” جستارهای زبانی، vol. 10، no. 1 (پیاپی 49) ، pp. 73–97، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166021/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button