Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,620
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,112
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت، رواسازی و پایاسازی پرسش نامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان انگلیسی

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 128

چکیده

 مطالعه حاضر را با هدف ساخت, رواسازی و پایاسازی پرسش نامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان انگلیسی انجام دادیم. برای رسیدن به این هدف, از پرسشنامه فارسی مجموعه آزمون نگرش و انگیزش گاردنر در یادگیری زبان انگلیسی استفاده کردیم. با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای, نمونه 245 نفری (135 پسر و 110 دختر) از دانشجویان کارشناسی در رشته های مختلف دانشگاه های تهران را برگزیدیم و پرسش نامه را روی آنان اجرا کردیم. این مطالعه دارای دو سوال پژوهشی است: 1. آیا پرسش نامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان خارجی, از روایی لازم برخوردار است؟ و 2. آیا پرسش نامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان خارجی پایایی لازم را دارد؟ برای ارزیابی پایایی و روایی ابزار (پرسش نامه و عوامل), از روش روایی سازه (تحلیل عامل تاییدی) و پایایی (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ) استفاده کردیم. پایایی این پرسش نامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 0.937 به دست آمد. در نتایج حاصل از محاسبه تحلیل عامل تاییدی, چهار عامل را شناسایی کردیم که نگرش درباره اهمیت زبان, نگرش والدین نسبت به یادگیری زبان فرزندان, نگرش نسبت به سخنگویان بومی و انگیزه گرایشی نسبت به یادگیری زبان را اندازه گیری می کنند. با درنظر گرفتن نتایج این پژوهش, می توانیم بگوییم که این پرسش نامه از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است و عوامل به دست آمده یک مدل مناسب مفهومی را درباره نگرش و انگیزش یادگیری زبان انگلیسی زبان آموزان ایرانی ایجاد می کنند. تحقیق حاضر مانند تحقیقات قبلی نشان داد که این پرسش نامه از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و عوامل به دست آمده از تحلیل عاملی می توانند انگیزش و نگرش یادگیری زبان خارجی دانشجویان را به گونه ای مناسب اندازه گیری کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قربان درودی نژاد، فرهاد. (1394). ساخت, رواسازی و پایاسازی پرسش نامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان انگلیسی. جستارهای زبانی، 6(2 (23))، 107-128. SID. https://sid.ir/paper/166179/fa

    Vancouver: کپی

    قربان درودی نژاد فرهاد. ساخت, رواسازی و پایاسازی پرسش نامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان انگلیسی. جستارهای زبانی[Internet]. 1394؛6(2 (23)):107-128. Available from: https://sid.ir/paper/166179/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد قربان درودی نژاد، “ساخت, رواسازی و پایاسازی پرسش نامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان انگلیسی،” جستارهای زبانی، vol. 6، no. 2 (23)، pp. 107–128، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166179/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا