مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,216
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

812
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی فرایند رشد درک استعاره ی بدن مند در کودکان 2 تا 5 ساله ی فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 293 | صفحه پایان 310

چکیده

 نظام مفهومی ما که بر اساس آن فکر و عمل می کنیم, ماهیتی اساسا مبتنی بر استعاره دارد. کودک نیز از آغاز زبان آموزی با این تعامل شناختی روبه رو است. بر همین اساس بر پایه دانش اندک خود از محیط و واژگان, از نظام استعاری بزرگ سالان نیز بهره می برد. کودک امروز دارای دانش شناختی متفاوتی از کودک زمان پیاژه و حتی پس از آن است. وسایل ارتباط جمعی, اسباب بازی های مدرن مانند ایکس باکس و تبلت, کتاب های مصور و انواع پازل ها همگی دنیای شناختی کودک را متحول ساخته است. به همین منظور, بازبینی زمان درک استعاری کودک, موضوع قابل توجهی است که پژوهش حاضر به آن پرداخته است. در این پژوهش میدانی, 60 کودک دختر و پسر 2-5 ساله در شرایط آزمونی قرار گرفتند. برای انجام پژوهش حاضر, آزمون خودساخته ای بر مبنای گردآوری عبارات استعاری کودک فارسی زبان و پژوهش میدانی بیالکا- پیکال (2003) صورت گرفت. یافته های پژوهش, حاوی زمان درک عبارات استعاری بدن مند و علاوه بر آن, میزان درک کودک با توجه به متغیر سن می باشد. نتایج پژوهش حاضر با نتایج بررسی بیالکا- پیکال (2003) همسو بوده است, با این تفاوت که پژوهش بیالکا- پیکال کودکان را از سه سال و سه ماهگی مورد بررسی قرار داده و پژوهش حاضر, کودکان فارسی زبان را از سن دو سالگی دارای درک عبارات استعاری بدن مند می داند. در این بررسی مشخص گردید که میزان درک با توجه به متغیر سن و علایق شناختی کودک رو به افزایش است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شجاع رضوی، سعیده، روشن، بلقیس، پورابراهیم، شیرین، و صبوری، نرجس بانو. (1395). بررسی فرایند رشد درک استعاره ی بدن مند در کودکان 2 تا 5 ساله ی فارسی زبان. جستارهای زبانی، 7(5 (33))، 293-310. SID. https://sid.ir/paper/166351/fa

    Vancouver: کپی

    شجاع رضوی سعیده، روشن بلقیس، پورابراهیم شیرین، صبوری نرجس بانو. بررسی فرایند رشد درک استعاره ی بدن مند در کودکان 2 تا 5 ساله ی فارسی زبان. جستارهای زبانی[Internet]. 1395؛7(5 (33)):293-310. Available from: https://sid.ir/paper/166351/fa

    IEEE: کپی

    سعیده شجاع رضوی، بلقیس روشن، شیرین پورابراهیم، و نرجس بانو صبوری، “بررسی فرایند رشد درک استعاره ی بدن مند در کودکان 2 تا 5 ساله ی فارسی زبان،” جستارهای زبانی، vol. 7، no. 5 (33)، pp. 293–310، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166351/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button