مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,099
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

779
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آنالیز دینامیکی پل های راه آهن تحت اثر عبور قطار سریع السیر با در نظر گرفتن اندرکنش پل و قطار

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 150

چکیده

 با توجه به اهمیت ارزیابی رفتار اندرکنش قطارهای سریع السیر هنگام عبور از پل ها, در این مقاله سعی شده است تا با بررسی دقیق مدارک فنی و تجربیات پیشین, روش های کاربردی و جدید, برای بررسی پاسخ دینامیکی پل های راه آهن تحت اثر حرکت قطار سریع السیر مورد استفاده قرار گیرد. در نظر گرفتن یک مدل رفتاری کامل سه بعدی از مجموعه عوامل موثر (قطار, ریل و سازه پل) در تحلیل دینامیکی مجموعه توسط نرم افزار ANSYS با در نظر گرفتن اثر اندرکنش موجود بین دو مجموعه سازه پل و قطار و ارزیابی نتایج در قالب متغیرهای موثر اصلی و مقایسه آنها با روش نتایج حاصل از روش های متعارف, از جمله ویژگی های این پژوهش به شمار می رود. برای بررسی این موارد از نتایج تحلیل سه پل بتنی با طول دهانه متفاوت و مدلسازی با استفاده از نرم افزار المان محدود در حالت سه بعدی با جزییات کامل و تحت اثر حرکت قطار سریع السیر در سرعت های مختلف, استفاده شده است. ارزیابی وقوع پدیده تشدید (رزونانس) بین سازه پل و سیستم قطار سریع عبوری از موارد پراهمیت در طراحی ایمن این خطوط به شمار می رود که در بخشی از این پژوهش مورد توجه واقع شده است و بنابراین بر اساس نتایج حاصل باید در تشخیص سرعت های بحرانی و فرکانس تحریک قطار, دقت لازم انجام شود, به گونه ای که از انطباق فرکانس ارتعاشی سازه پل با فرکانس تحریک قطار اجتناب شود. در ضمن در نظر گرفتن نیروهای تماسی و اثر اندرکنش بین قطار و سازه پل برای پل های با دهانه کوتاه, سبب کاهش پاسخ های دینامیکی (تغییر مکان وسط دهانه پل) می شود که دلیل آن لحاظ شدن اتلاف انرژی تماسی و کاهش اثر ضربات به دلیل پیش بینی فنرها و میراگرهای سیستم تعلیق در مدل در نظر گرفته شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برگی، خسرو، و آقابزرگی، علیرضا. (1389). آنالیز دینامیکی پل های راه آهن تحت اثر عبور قطار سریع السیر با در نظر گرفتن اندرکنش پل و قطار. نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری (دانشکده فنی) (Civil Engineering Infrastructures)، 44(2)، 141-150. SID. https://sid.ir/paper/166600/fa

    Vancouver: کپی

    برگی خسرو، آقابزرگی علیرضا. آنالیز دینامیکی پل های راه آهن تحت اثر عبور قطار سریع السیر با در نظر گرفتن اندرکنش پل و قطار. نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری (دانشکده فنی) (Civil Engineering Infrastructures)[Internet]. 1389؛44(2):141-150. Available from: https://sid.ir/paper/166600/fa

    IEEE: کپی

    خسرو برگی، و علیرضا آقابزرگی، “آنالیز دینامیکی پل های راه آهن تحت اثر عبور قطار سریع السیر با در نظر گرفتن اندرکنش پل و قطار،” نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری (دانشکده فنی) (Civil Engineering Infrastructures)، vol. 44، no. 2، pp. 141–150، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166600/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button