Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,200
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,066
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مشارکت پرستاران در فرآیند تصمیم گیری بالینی

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 25

چکیده

 مقدمه: تصمیم گیری بالینی جزیی اساسی از عملکرد حرفه ای پرستاران بوده و تصمیم گیری بالینی صحیح تاثیرات بسزایی در روند درمان, حصول به پیامد بالینی مورد انتظار و افزایش رضایت مندی بیماران دارد. به علاوه, فرایند تصمیم گیری بالینی بررسی نیازهای بیمار را تحت تاثیر قرار داده و به انتخاب بهترین راه حل کمک می نماید. با وجود اهمیت تصمیم گیری در حرفه پرستاری, هنوز این موضوع جایگاه مناسب خود را در این حرفه کسب نکرده و فرآیند تصمیم گیری بالینی پرستاری نامشخص است. لذا این مطالعه با هدف تعیین نحوه مشارکت پرستاران در فرآیند تصمیم گیری بالینی صورت گرفت.مواد و روشها: این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی و با روش نمونه گیری طبقه ای بر روی 285 پرستار شاغل در بخش های مراکز آموزشی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. ابزار گردآوری پرسشنامه PDAQ بود. مجموع امتیاز هر حیطه 0 تا 60 در سه زیر گروه 0 تا 20 به عنوان «ضعیف», 21 تا40 به عنوان «متوسط» و 41 تا 60 به عنوان « خوب», سطح بندی شد. اطلاعات جمع آوری شده در نرم افزار آماری SPSS/Ver15 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که تصمیم گیری بالینی پرستاران, در هر سه مرحله از فرآیند تصمیم گیری, شامل شناسایی مشکل (30.3±15.0), ارایه راه حل (29.2±14.6) و اجرای راه حل (27.1±14.1), در وضعیت «متوسط» قرار داشت در مرحله شناسایی مشکل امتیاز بیشتری کسب شده و پس از آن در مرحله ارایه راه حل و در نهایت, در مرحله اجرای راه حل کمترین امتیاز کسب شده بود.بحث و نتیجه گیری: باتوجه به نتایج, ضرورت برقراری زمینه کافی جهت کسب توانایی مهارت های تصمیم گیری بالینی احساس می گردد. لذا در این راستا, شناسایی موانع موجود و فراهم سازی شرایط تسهیل استقلال عمل و بستر لازم جهت توانمندسازی مهارت های تصمیم گیری توسط سیستم آموزشی و سازمان های حرفه ای پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لک دیزجی، سیما، میرسعیدی، گلنوش، قوجازاده، مرتضی، و زمان زاده، وحید. (1389). مشارکت پرستاران در فرآیند تصمیم گیری بالینی. مجله پرستاری و مامایی، 5(17)، 19-25. SID. https://sid.ir/paper/166858/fa

    Vancouver: کپی

    لک دیزجی سیما، میرسعیدی گلنوش، قوجازاده مرتضی، زمان زاده وحید. مشارکت پرستاران در فرآیند تصمیم گیری بالینی. مجله پرستاری و مامایی[Internet]. 1389؛5(17):19-25. Available from: https://sid.ir/paper/166858/fa

    IEEE: کپی

    سیما لک دیزجی، گلنوش میرسعیدی، مرتضی قوجازاده، و وحید زمان زاده، “مشارکت پرستاران در فرآیند تصمیم گیری بالینی،” مجله پرستاری و مامایی، vol. 5، no. 17، pp. 19–25، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166858/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا