مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,865
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

882
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مبانی معرفت شناختی تربیت توحیدی (امکان، منابع و موانع)

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 42

چکیده

 قرآن کریم در آیاتی نظیر: «إن إلی ربک الرجعی«(علق: 8)؛ و«الا إلی الله تصیر الامور« (شوری: 53) خداوند را غایت حرکت کلی جهان و صیرورت خاص انسان معرفی کرده و بدیهی است حرکت به سمت هیچ غایتی, بدون معرفت و شناخت, انسان را به مقصد نهایی رهنمون نمی سازد؛ بنابراین حرکت تکاملی انسان در نظام تربیت توحیدی, باید عالمانه و متفکرانه باشد تا انسان بتواند به مراتبی از حیات طیبه موعود در قرآن کریم دست یابد. این حر کت طبعا از منظر کتاب آسمانی, دارای تحلیل و تفسیری ویژه وبرخاسته از جهان بینی الهی است که از مبانی معرفت شناختی تربیت سکولار, مانند مبانی پوزیتیویسم, داروینیسم و اومانیسم, تجربه مدار, بریده از وحی و انسان-محور, جدا و متفاوت است. این مقاله با رویکرد تحلیلی توصیفی به مهم ترین مبانی معرفت شناختی تربیت توحیدی, ) شامل امکان, منابع و ابزار و موانع شناخت) با استناد به آیات قرآن کریم پرداخته است. بر اساس یافته های این پژوهش, از منظر قرآن کریم, چون انسان از ظرفیت نامحدود معرفتی و علمی برخوردار است, پس امکان کسب معرفت برای وی قطعی و تردیدناپذیر است. برخلاف مکاتب فلسفی غرب, قرآن ابزار و منابع گوناگونی مانند حواس, عقل, شهود, وحی و الهام را برای دستیابی انسان به انواع معرفت به رسمیت شناخته است. درمنظومه تربیتی این کتاب آسمانی, ضمن تبیین موانع معرفت, استقرار نظام جامع تربیت توحیدی و صیرورت انسان به سوی حیات طیبه, مستلزم توجهبه همه ابزارهای معرفت با حفظ مراتب آنها است. مهم ترین ثمره این بحث, چگونگی کسب علم یقینی و معرفت ریشه دار, در راستای نقش محوری آن در تحقق معرفت حق است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقامیری، سیده طاهره، شاهرودی، محمدرضا، صالحی، مجید، و صافحیان، محمد. (1398). مبانی معرفت شناختی تربیت توحیدی (امکان, منابع و موانع). پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)، 9(35 )، 7-42. SID. https://sid.ir/paper/167608/fa

    Vancouver: کپی

    آقامیری سیده طاهره، شاهرودی محمدرضا، صالحی مجید، صافحیان محمد. مبانی معرفت شناختی تربیت توحیدی (امکان, منابع و موانع). پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)[Internet]. 1398؛9(35 ):7-42. Available from: https://sid.ir/paper/167608/fa

    IEEE: کپی

    سیده طاهره آقامیری، محمدرضا شاهرودی، مجید صالحی، و محمد صافحیان، “مبانی معرفت شناختی تربیت توحیدی (امکان, منابع و موانع)،” پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)، vol. 9، no. 35 ، pp. 7–42، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/167608/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا