مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,557
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,074
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین سبک های رهبری با سازمان یادگیرنده در مدارس ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 94

چکیده

 لزوم تحولات گسترده در سازمان های آموزشی, وجود رهبرانی الهام بخش, متعهد و اثربخش است تا مدارس را به سازمان های یادگیرنده ارتقاء دهند. بنابراین هدف از این تحقیق, شناسایی رابطه بین سبک های رهبری تحولی, تبادلی با سازمان یادگیرنده در مدارس ابتدایی هیات امنایی و عادی استان همدان است. روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی هیات امنایی و عادی استان همدان به تعداد 5137 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 582 آزمودنی (مدارس هیات امنایی 226 معلم و مدارس عادی 356 معلم) تعیین گردید. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه با عناوین: سبک های رهبری بس و اولیو (1995) و سازمان یادگیرنده پارک (2006) استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که وضعیت رهبری تحولی, تبادلی و سازمان یادگیرنده در مدارس هیات امنایی و عادی استان همدان بالاتر از سطح متوسط است. آزمون t گروه های مستقل آشکار کرد که مدارس هیات امنایی, رهبری تحولی و مدارس عادی, رهبری تبادلی را مورد استفاده قرار می دهند. به علاوه وضعیت سازمان یادگیرنده مدارس هیات امنایی نسبت به مدارس عادی بهتر است. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین رهبری تحولی با سازمان یادگیرنده در کلیه مدارس در سطح (p<0.01), رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0.46 و r=0.51). نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر آن است که از بین ابعاد رهبری تحولی در مدارس هیات امنایی, مولفه های تحریک ذهنی, نفوذ آرمانی و ملاحظات انفرادی؛ و در مدارس عادی, ویژگی تحریک ذهنی بیش ترین تاثیر را در پیش بینی سازمان یادگیرنده دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنبری، سیروس، و اسکندری، اصغر. (1393). رابطه بین سبک های رهبری با سازمان یادگیرنده در مدارس ابتدایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 5(4 (پیاپی 20))، 65-94. SID. https://sid.ir/paper/168937/fa

    Vancouver: کپی

    قنبری سیروس، اسکندری اصغر. رابطه بین سبک های رهبری با سازمان یادگیرنده در مدارس ابتدایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1393؛5(4 (پیاپی 20)):65-94. Available from: https://sid.ir/paper/168937/fa

    IEEE: کپی

    سیروس قنبری، و اصغر اسکندری، “رابطه بین سبک های رهبری با سازمان یادگیرنده در مدارس ابتدایی،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 5، no. 4 (پیاپی 20)، pp. 65–94، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/168937/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا