مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,648
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

884
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و مقایسه مشارکت اجتماعی والدین نوجوانان بزهکار و نوجوانان عادی در امور مدرسه

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 180

چکیده

 این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه مشارکت اجتماعی والدین نوجوانان بزهکار و نوجوانان عادی در شهر تهران انجام شده است. درتحقیق حاضر مشارکت اجتماعی والدین, در دو بعد مشارکت تربیتی – پرورشی و آموزشی والدین در امور مدرسه فرزندان مورد بررسی قرار گرفته و نظریه کنترل اجتماعی هیرشی به عنوان چارچوب نظری تحقیق انتخاب شده و فرضیه های تحقیق نیز بر اساس چارچوب نظری تدوین شده است.روش انجام تحقیق به روش پیمایشی بوده و برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانش آموزان پسر 15-18 سال مقطع دبیرستان مناطق 15 و 4 شهر تهران و نیز کلیه پسران مرتکب به بزه سرقت در کانون اصلاح و تربیت شهر تهران تشکیل داده اند. برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی ساده استفاده شده و حجم نمونه تحقیق را 120 نفر شامل 60 نفر نوجوان بزهکار و 60 نفر نوجوان غیر بزهکار تشکیل داده است. برای سنجش قابلیت اعتماد گویه ها در پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای سنجش اعتبار گویه ها علاوه بر اعتبار صوری از تحلیل عامل استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر جداول توزیع فراوانی, از آزمون های T و آزمون لوین برای آزمون معناداری تفاوت میانگین های دو گروه استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق در نمونه مورد بررسی نشان داده است که در زمینه مشارکت تربیتی- پرورشی والدین براساس قیود اجتماعی نظریه هیرشی, بین دلبستگی به خانواده و باور به هنجارهای اجتماعی نوجوانان بزهکار و نوجوانان غیر بزهکار تفاوت معنادار وجود دارد. اما در زمینه تعهد به اهداف مدرسه بین نوجوانان بزهکار و نوجوانان غیر بزهکار تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین نتایج تحقیق در زمینه مشارکت آموزشی والدین نیز بیانگر آن است که میانگین درگیر بودن در امور آموزشی و فوق برنامه مدرسه در بین نوجوانان غیر بزهکار بیشتر از نوجوانان بزهکار است و این تفاوت معنی داری است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمیان فر، سیدعلی، و اکبرزاده، علیرضا. (1393). بررسی و مقایسه مشارکت اجتماعی والدین نوجوانان بزهکار و نوجوانان عادی در امور مدرسه. جامعه شناسی مطالعات جوانان(SOCIOLOGICAL STUDIES OF YOUTH)، 5(15)، 157-180. SID. https://sid.ir/paper/170176/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمیان فر سیدعلی، اکبرزاده علیرضا. بررسی و مقایسه مشارکت اجتماعی والدین نوجوانان بزهکار و نوجوانان عادی در امور مدرسه. جامعه شناسی مطالعات جوانان(SOCIOLOGICAL STUDIES OF YOUTH)[Internet]. 1393؛5(15):157-180. Available from: https://sid.ir/paper/170176/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلی هاشمیان فر، و علیرضا اکبرزاده، “بررسی و مقایسه مشارکت اجتماعی والدین نوجوانان بزهکار و نوجوانان عادی در امور مدرسه،” جامعه شناسی مطالعات جوانان(SOCIOLOGICAL STUDIES OF YOUTH)، vol. 5، no. 15، pp. 157–180، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/170176/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button