مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,214
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

690
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی جامعه شناختی رفتارهای انحرافی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر بهشهر در سال تحصیلی 1392- 1391

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 98

چکیده

 جرم یا انحراف چراغ خطری است که نشان از نقایص یا کمبودهای جامعه دارد و معمولا دارای علل و عوامل مختلف است. تحقیق حاضر در پی پاسخ به این سوال اصلی است: نوع رفتارهای انحرافی چیست؟ علل وعوامل به وجود آورنده رفتارهای انحرافی دانش آموزان کدام است؟ هدف کلی این پژوهش تعیین عوامل اجتماعی موثر بر رفتارهای انحرافی دانش آموزان می باشد. هدف فرعی تعیین نوع, شدت و عمق رفتارهای انحرافی می باشد. برای تحقق اهداف, فرضیه ها از تلفیق سه دیدگاه نظری کنترل اجتماعی هیرشی, یادگیری اجتماعی ساترلند و برچسب استنتاج شده است. روش تحقیق پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری تعداد 3000 دانش آموز دختر دوره متوسطه شهر بهشهر بوده که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 300 نفر انتخاب شده است. روش نمونه گیری جهت دسترسی مرتبط به نمونه های آماری در این پژوهش شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای می باشد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی واستنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن, رگرسیون خطی چند متغیره وتحلیل مسیر) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین پذیرش انحراف (برچسب), اعتقادات دینی, ارتباط با افراد منحرف, تعلقات اجتماعی, مشارکت و پایگاه اقتصادی و اجتماعی والدین به عنوان متغیرهای مستقل و رفتارهای انحرافی دانش آموزان به عنوان متغیر وابسته رابطه معنی داری وجود دارد. رفتارهای انحرافی نزدیکان (همنشیان) فرد, پذیرش انحراف (برچسب) به ترتیب بیشترین تاثیر را در بین متغیرهای مستقل بر رفتارهای انحرافی دانش آموزان داشته اند. در یک جمع بندی می توان گفت که میزان رفتارهای انحرافی دانش آموزان دختر شهر بهشهر در حد کم است. در مجموع می توان گفت که وجود همین میزان رفتار انحرافی (با این توضیح که به نظر می رسد مقادیر واقعی رفتارهای انحرافی بیشتر از این باشد) می تواند مهم و حساس باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رحمانی فیروزجاه، علی، عباسی اسفجیر، علی اصغر، و موسوی زاده، ربابه. (1395). بررسی جامعه شناختی رفتارهای انحرافی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر بهشهر در سال تحصیلی 1392- 1391. جامعه شناسی مطالعات جوانان(SOCIOLOGICAL STUDIES OF YOUTH)، 6(21)، 67-98. SID. https://sid.ir/paper/170240/fa

    Vancouver: کپی

    رحمانی فیروزجاه علی، عباسی اسفجیر علی اصغر، موسوی زاده ربابه. بررسی جامعه شناختی رفتارهای انحرافی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر بهشهر در سال تحصیلی 1392- 1391. جامعه شناسی مطالعات جوانان(SOCIOLOGICAL STUDIES OF YOUTH)[Internet]. 1395؛6(21):67-98. Available from: https://sid.ir/paper/170240/fa

    IEEE: کپی

    علی رحمانی فیروزجاه، علی اصغر عباسی اسفجیر، و ربابه موسوی زاده، “بررسی جامعه شناختی رفتارهای انحرافی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر بهشهر در سال تحصیلی 1392- 1391،” جامعه شناسی مطالعات جوانان(SOCIOLOGICAL STUDIES OF YOUTH)، vol. 6، no. 21، pp. 67–98، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/170240/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا