مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,232
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

913
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و مقایسه سبک و آداب نامه نگاری در دستورالکاتب و زبده الفواید

صفحات

 صفحه شروع 403 | صفحه پایان 424

چکیده

 ترسل و انشاء یکی از گونه های نثر است که در تاریخ ادب فارسی از رواج و اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. در خصوص این نوع ادبی از دوره ساسانیان تاکنون آثار متعددی به وجود آمده. و به تبع آن کتابهایی نیز در آموزش آداب کتابت و انشاء چه به صورت مستقل و چه به صورت کلی و عمومی نوشته شده اند. مقاله حاضر از میان آثار متعدد در زمینه آموزش کتابت و انشاء به بررسی و مقایسه دو اثر آموزشی در این زمینه یعنی «دستورالکاتب» از محمد نخجوانی در قرن هشتم هجری و نسخه خطی «زبده الفواید» از معلم تبریزی در عهد قاجار پرداخته و هر دو اثر را از نظر تقسیم بندی, نامگذاری و ترتیب درج نامه ها, شکل و ارکان کلی نامه ها, ذکر تاریخ کتابت در نامه ها و ویژگیهای سبکی نامه ها مورد بررسی و مقایسه قرار داده است. و این که در این دو اثر که در دو دوره متفاوت نوشته شده اند از نظر ارائه سبک و آداب نامه نگاری چه تفاوتهایی وجود دارد؟ و دو اثر چه ارکان و شرایطی برای نگارش انواع نامه ها بخصوص نامه های اداری و رسمی بیان کرده اند؟ نخجوانی در ارائه آداب کتابت به شیوه غیرآموزشی و غیردرسی و به عبارتی, کلی عمل کرده بدین صورت که پس از بیان مقدمه ای در خصوص آداب مکاتبه, نامه ها را براساس مراتب کاتب و مکتوب الیه در چهار مرتبه رتبه بندی کرده سپس یک شکل و چارچوب کلی در ابتدای نامه های هر مرتبه بیان کرده است. و نمونه هایی هم در هر مرتبه برای هر نوعی ارائه کرده است. حال آنکه معلم تبریزی به شیوه متداول عصر خود یعنی به روش آموزشی و درسی عمل کرده بدین صورت که نامه ها را براساس مرسل و مرسل الیه به ده قسم تقسیم کرده و برای هر قسم نام خاصی معین کرده سپس ارکان و شرایط خاص و مفصلی برای تک تک اقسام دهگانه بطور جداگانه بیان کرده است و در نهایت چند نمونه نامه هم برای هر قسم با رعایت ارکان و شرایط مذکور آورده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، میرنعمت اله، واحد، اسداله، و ابیضی، پروین. (1392). بررسی و مقایسه سبک و آداب نامه نگاری در دستورالکاتب و زبده الفواید. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 6(2 (پی در پی 20))، 403-424. SID. https://sid.ir/paper/170498/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی میرنعمت اله، واحد اسداله، ابیضی پروین. بررسی و مقایسه سبک و آداب نامه نگاری در دستورالکاتب و زبده الفواید. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1392؛6(2 (پی در پی 20)):403-424. Available from: https://sid.ir/paper/170498/fa

    IEEE: کپی

    میرنعمت اله موسوی، اسداله واحد، و پروین ابیضی، “بررسی و مقایسه سبک و آداب نامه نگاری در دستورالکاتب و زبده الفواید،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 6، no. 2 (پی در پی 20)، pp. 403–424، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/170498/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button