مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,215
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,748
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شگردهای بدیع تصویری در ادبیات کلاسیک فارسی

صفحات

 صفحه شروع 205 | صفحه پایان 224

چکیده

 بدیع تصویری که امروزه با نامهای دیگری چون شعر دیداری, کانکریت, عینی, طرح وار, انگاره دار, تجسمی, تجسیم, نگاره, خواندیدنی, پلاستیک و نقاشی شعر نیز نامیده میشود, مجموعه شگردهایی را گویند که به کمک آنها شاعر یا نویسنده درصدد ایجاد ارتباط بین هنر نقاشی و ادبیات و ارائه اثری ترکیبی, از این دو هنر است؛ یعنی علاوه بر ارتباط کلامی, در پی ایجاد ارتباط تصویری با مخاطب است. بنابراین علاوه بر استفاده از امکانات و شگردهای بلاغی, با به تصویر کشیدن و دیداری کردن اندیشه شاعرانه خویش ارتباط قویتر و ملموستری با مخاطب برقرار میکند. البته این به تصویر کشیدن و نگارگری را نه با استفاده از مواد اولیه و تکنیک های نقاشی و نگارگری, بلکه با زبان و عناصر سازنده آن از قبیل واجها, سازه ها, کلمات و جملات, به همراه قدرت شاعری خویش در استفاده از تمام امکانات زبان, اعم از امکانات دلالی, لفظی, موسیقیایی, بلاغی, و نوشتاری و مخصوصا تصویری آن انجام میدهد. در این مقاله برآنیم نشان دهیم که تصویرسازی با شکل نوشتاری سخن و برخی هنجارگریزیهای دیداری, بسیار پیشتر از صورتگرائی روسی در ادبیات فارسی وجود داشته و سابقه برخی از انواع آن به اندازه عمر شعر فارسی دری است, و برخی دیگر جدید و متاثر از شعر دیداری سایر ملل است. در نهایت برآنیم تقسیم بندی جامعی از این شگردها در ادب فارسی ارائه دهیم. گفتنی است واژه تصویر در این مقاله به معنی اصطلاح ادبی ایماژ (image) که در علم بیان مطرح است, نیست, بلکه به معنی نگاره (picture) است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دانش، ابراهیم، و واعظ، سعید. (1392). شگردهای بدیع تصویری در ادبیات کلاسیک فارسی. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 6(2 (پی در پی 20))، 205-224. SID. https://sid.ir/paper/170506/fa

    Vancouver: کپی

    دانش ابراهیم، واعظ سعید. شگردهای بدیع تصویری در ادبیات کلاسیک فارسی. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1392؛6(2 (پی در پی 20)):205-224. Available from: https://sid.ir/paper/170506/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم دانش، و سعید واعظ، “شگردهای بدیع تصویری در ادبیات کلاسیک فارسی،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 6، no. 2 (پی در پی 20)، pp. 205–224، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/170506/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button