مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,273
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,773
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دو عامل موسیقایی وزن و ردیف در غزلیات امیرخسرو دهلوی و حافظ

صفحات

 صفحه شروع 439 | صفحه پایان 456

چکیده

 امیرخسرو دهلوی شاعری موسیقیدان است, لذا در کاربرد عوامل موثر بر موسیقی شعر از مهارت خاصی برخوردار است, بنابراین مقایسه موسیقی غزلیات او با شاهکاری چون غزلیات حافظ سبب می شود تا آشکار گردد, حافظ از چه شگردهایی استفاده کرده است که با وجود به کارگیری بهتر عوامل ظاهری موسیقایی در شعر امیرخسرو دهلوی, در نهایت موسیقی شعر او دلنشین تر گشته است؟ مقاله حاضر بر اساس الگوی ارائه شده درکتاب موسیقی شعر, با شیوه توصیفی - تحلیلی و مقایسه ای انجام گرفت و در نهایت این نتیجه به دست آمدکه: با وجود آنکه اوزان به کارگرفته شده در غزلیات حافظ به نسبت امیرخسرو تنوع کمتری دارد و از جهت کاربرد ردیف و قافیه نیز امیرخسرو دهلوی به سبب اشراف بر موسیقی, ردیفها و قافیه های غنی تری بکار برده است, اما در نهایت موسیقی برخاسته از غزلیات حافظ بهتر از کار درآمده چرا که آهنگ شعر محدود به بحرآن نیست بلکه درنوع پیوست کلمات با یکدیگر و ایقاع های شعر, موسیقی شگفت انگیزی آفریده می شود. لذا حافظ با استفاده از این شگرد زبانی از یک وزن, موسیقیهای متنوعی آفریده است. درموسیقی کناری نیز او به جای آن که شعر و فضای آن را با ردیفهای طولانی محدود کند, ازشگردهای خاصی, نظیر: هماهنگی فضای عاطفی شعر با حروف قافیه یا ردیف استفاده کرده است و بدین ترتیب موسیقی شعر حافظ منحصر بفرد گشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    یزدانی، سوسن، و روحانی، مسعود. (1392). بررسی دو عامل موسیقایی وزن و ردیف در غزلیات امیرخسرو دهلوی و حافظ. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 6(2 (پی در پی 20))، 439-456. SID. https://sid.ir/paper/170515/fa

    Vancouver: کپی

    یزدانی سوسن، روحانی مسعود. بررسی دو عامل موسیقایی وزن و ردیف در غزلیات امیرخسرو دهلوی و حافظ. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1392؛6(2 (پی در پی 20)):439-456. Available from: https://sid.ir/paper/170515/fa

    IEEE: کپی

    سوسن یزدانی، و مسعود روحانی، “بررسی دو عامل موسیقایی وزن و ردیف در غزلیات امیرخسرو دهلوی و حافظ،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 6، no. 2 (پی در پی 20)، pp. 439–456، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/170515/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button