مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,674
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

976
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش جناس مرکب و خط در موسیقی کناری مثنوی از منظر سبک شناسی صورتگرا

صفحات

 صفحه شروع 387 | صفحه پایان 402

چکیده

 مولانا شاعر عشق, در ساحت عرفان و حکمت دارای ژرفای بیحد است. مخاطب بنا به ظرفیت و توان ادراکش از رموز اشعارش بهره مند میشود. هرچند در جای جای مثنوی خاطرنشان میکند که بدنبال معناست و لفظ تنها ابزاری در جهت ایراد آن, لیکن در بکارگیری برخی فنون ادبی توان شگرفی دارد و حیرت مخاطب را برمیانگیزد. در این مقاله سعی میشود به هنر جناس پردازی مولوی پرداخته شود. مولوی در پی آنست که با کلام آهنگین در قالب جناس سخن خود را برجسته کند. چقدر هنری و زیبا موسیقی کلام او نقش آفرینی میکند و آرایه های بدیعی را در غایت چشمگیری میآفریند. شاعر در جایگاه قافیه بصورت وافر از این جناسها بهره برده است. توجه مولانا به فنون ادبی در ذیل عنوانهایی چون: جناس مرکب و جناس خط بررسی شده است. تجلی جناس در جایگاه قوافی مثنوی منجر شده است تا مولوی ناگریز به التزام وحدت حروف باشد؛ بدین ترتیب موسیقی درونی شعرش در خدمت موسیقی کناری قرار میگیرد. این امر بجهات گوناگون صورت گرفته است که مهمترین آنها بر انگیختن توجه مخاطب و زیباسازی صوری کلام و بلاغت زبان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گلی زاده، پروین، قاسمی پور، قدرت، و گورویی، رضا. (1392). نقش جناس مرکب و خط در موسیقی کناری مثنوی از منظر سبک شناسی صورتگرا. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 6(3 (پی در پی 21))، 387-402. SID. https://sid.ir/paper/170716/fa

    Vancouver: کپی

    گلی زاده پروین، قاسمی پور قدرت، گورویی رضا. نقش جناس مرکب و خط در موسیقی کناری مثنوی از منظر سبک شناسی صورتگرا. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1392؛6(3 (پی در پی 21)):387-402. Available from: https://sid.ir/paper/170716/fa

    IEEE: کپی

    پروین گلی زاده، قدرت قاسمی پور، و رضا گورویی، “نقش جناس مرکب و خط در موسیقی کناری مثنوی از منظر سبک شناسی صورتگرا،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 6، no. 3 (پی در پی 21)، pp. 387–402، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/170716/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button