مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

858
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

660
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی یک جلسه دو دقیقه ای افشای هیجانی-نوشتاری بر افسردگی، اضطراب و استرس در دانشجویان دچار ضربه روانی

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 16

چکیده

 مدل تجربی افشای هیجانی, پیش بینی می کند که بر حسب دامنه ای که افشا منجر به بر انگیختگی عاطفی و پردازش جنبه های اطلاعات ناهمخوان با طرحواره می شود, تغییر روان شناختی و رهایی پیش خواهد آمد. هدف پژوهش حاضر, اثربخشی یک جلسه دو دقیقه ای افشای هیجانی- نوشتاری بر افسردگی, اضطراب و استرس در دانشجویان دچار ضربه روانی بود. بدین منظور با استفاده از طرح آزمایش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل, 46 دانشجوی دختر با روش غربالگری انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل کاربندی شدند. شرکت کنندگان گروه آزمایش در مورد ضربه روانی و شرکت کنندگان گروه کنترل در مورد محوطه دانشگاه به مدت 2 دقیقه نوشتند. افسردگی, اضطراب و استرس قبل از مداخله و سه هفته بعد و عاطفه مثبت و منفی بلافاصله قبل و بعد از مداخله ارزیابی شد و نتایج نشان داد که در کوتاه مدت, افشای هیجانی نوشتاری دو دقیقه ای به طور معناداری موجب افزایش عاطفه منفی و در درازمدت باعث کاهش افسردگی و اضطراب می شود. همچنین, مداخله در دانشجویانی که شدت ضربه روانی بیشتر و وضعیت اقتصادی ضعیف تری داشتند, موثرتر بود. نتایج این پژوهش نشان داد که افشای هیجانی-نوشتاری در کاهش افسردگی, اضطراب و استرس موثر است و در این اثربخشی, تفاوتهای فردی به عنوان تعدیل کننده عمل می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پرو، درا، محمدخانی، پروانه، دولتشاهی، بهروز، و مشتاق بیدختی، نهاله. (1391). اثربخشی یک جلسه دو دقیقه ای افشای هیجانی-نوشتاری بر افسردگی, اضطراب و استرس در دانشجویان دچار ضربه روانی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، 7(26)، 7-16. SID. https://sid.ir/paper/172155/fa

    Vancouver: کپی

    پرو درا، محمدخانی پروانه، دولتشاهی بهروز، مشتاق بیدختی نهاله. اثربخشی یک جلسه دو دقیقه ای افشای هیجانی-نوشتاری بر افسردگی, اضطراب و استرس در دانشجویان دچار ضربه روانی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )[Internet]. 1391؛7(26):7-16. Available from: https://sid.ir/paper/172155/fa

    IEEE: کپی

    درا پرو، پروانه محمدخانی، بهروز دولتشاهی، و نهاله مشتاق بیدختی، “اثربخشی یک جلسه دو دقیقه ای افشای هیجانی-نوشتاری بر افسردگی, اضطراب و استرس در دانشجویان دچار ضربه روانی،” اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، vol. 7، no. 26، pp. 7–16، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/172155/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button