مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,310
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,080
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه سوگیری تفسیر و اضطراب اجتماعی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 58

چکیده

 در پردازش اطلاعات و سرنخ های اجتماعی, یکی از تبیین های تداوم اضطراب در افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی است. افراد مضطرب, به احتمال بیشتری به ارایه تفسیرهای کاذبی می پردازند که در غیاب سرنخ های واقعی, موجب ادراک خطر می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی سوگیری تفسیر و اضطراب اجتماعی در دانشجویان بود. بدین منظور, طی یک طرح همبستگی, 63 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب و از نظر ترس از ارزیابی منفی و افسردگی و سوگیری تفسیر مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که بین سوگیری تفسیر و نشانه های اضطراب اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ به علاوه, مشخص شد که سوگیری تفسیر می تواند میزان اضطراب اجتماعی را حتی پس از کنترل افسردگی پیش بینی کند. با توجه به این که سوگیری تفسیر منفی یکی از مولفه های مهم در ایجاد و تداوم اضطراب اجتماعی است, ضروری است رویکردهای درمانی, تعدیل سوگیری در پردازش اطلاعات و کاهش سوگیری تفسیر منفی را به عنوان اهداف درمانی بالقوه در نظر بگیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خلیلی طرقبه، صایمه، صالحی فدردی، جواد، و انصاری، زهره. (1391). رابطه سوگیری تفسیر و اضطراب اجتماعی در دانشجویان. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، 6(24)، 49-58. SID. https://sid.ir/paper/172189/fa

    Vancouver: کپی

    خلیلی طرقبه صایمه، صالحی فدردی جواد، انصاری زهره. رابطه سوگیری تفسیر و اضطراب اجتماعی در دانشجویان. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )[Internet]. 1391؛6(24):49-58. Available from: https://sid.ir/paper/172189/fa

    IEEE: کپی

    صایمه خلیلی طرقبه، جواد صالحی فدردی، و زهره انصاری، “رابطه سوگیری تفسیر و اضطراب اجتماعی در دانشجویان،” اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، vol. 6، no. 24، pp. 49–58، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/172189/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button