مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

992
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

275
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شکاف استقلال دانشگاهی ازدیدگاه خبرگان دانشگاهی (مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی بابل و صنعتی نوشیروانی)

صفحات

 صفحه شروع 334 | صفحه پایان 344

چکیده

 زمینه و اهداف: دستیابی به استقلال دانشگاهی مطلوب, مستلزم ایجاد ساختارها و برنامه های مناسب است. این پژوهش با هدف بررسی شکاف استقلال دانشگاهی از دیدگاه خبرگان دانشگاه صنعتی نوشیروانی و دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام گرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری آن شامل 50 نفر از خبرگان دو دانشگاه صنعتی نوشیروانی و دانشگاه علوم پزشکی بابل است و به منظور گردآوری داده ها, از دو پرسشنامه محقق ساخته (وضعیت موجود و مطلوب استقلال دانشگاهی) استفاده شده و برای تحلیل داده ها, از آزمون ویلکاکسون با بهره گیری از نرم افزار Spss18 بهره برده شده است. یافته ها: در هر دو دانشگاه, در تمامی ابعاد استقلال دانشگاهی شکاف وجود دارد. در دانشگاه صنعتی نوشیروانی, این شکاف ها مربوط می شوند به ابعاد استقلال کارکنان, استقلال حقیقی, استقلال سازمانی, آزادی علمی و استقلال مالی و در دانشگاه علوم پزشکی بابل مربوط هستند به استقلال سازمانی, استقلال کارکنان, آزادی علمی, استقلال حقیقی و استقلال مالی. شکاف استقلال مالی, استقلال سازمانی و آزادی علمی در دانشگاه علوم پزشکی بیشتر از دانشگاه نوشیروانی است و شکاف استقلال حقیقی و کارکنان, در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بیشتر دیده می شود. نتیجه گیری: وجود شکاف بین وضع موجود و مطلوب تمامی ابعاد استقلال دانشگاهی در دو دانشگاه, بیانگر این است که استقلال دانشگاهی مطالبه ای است که این دو دانشگاه در جستجوی آن هستند. گرایش به کسب مولفه های استقلال دانشگاهی در این دانشگاه ها و ادراک خلا موجود, نشان دهنده تمایل به توسعه یافتگی است. برنامه ریزی برای کاهش یا رفع شکاف موجود, تنها راه دستیابی به استقلال دانشگاهی مطلوب است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آقاتباررودباری، جمیله، آقامیرزایی محلی، طاهره، بریمانی، خدیجه، و یوسفی سعیدآبادی، رضا. (1396). بررسی شکاف استقلال دانشگاهی ازدیدگاه خبرگان دانشگاهی (مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی بابل و صنعتی نوشیروانی). راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 10(5)، 334-344. SID. https://sid.ir/paper/174340/fa

    Vancouver: کپی

    آقاتباررودباری جمیله، آقامیرزایی محلی طاهره، بریمانی خدیجه، یوسفی سعیدآبادی رضا. بررسی شکاف استقلال دانشگاهی ازدیدگاه خبرگان دانشگاهی (مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی بابل و صنعتی نوشیروانی). راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1396؛10(5):334-344. Available from: https://sid.ir/paper/174340/fa

    IEEE: کپی

    جمیله آقاتباررودباری، طاهره آقامیرزایی محلی، خدیجه بریمانی، و رضا یوسفی سعیدآبادی، “بررسی شکاف استقلال دانشگاهی ازدیدگاه خبرگان دانشگاهی (مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی بابل و صنعتی نوشیروانی)،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 10، no. 5، pp. 334–344، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/174340/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button