مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,731
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,411
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش روش ذهن آگاهی گروهی بر میزان علائم اختلال وسواس - اجباری در زنان شهر اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 71

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی تاثیر آموزش روش ذهن آگاهی گروهی, بر میزان علائم اختلال وسواس- اجبار بوده است. در این پژوهش, از روش تجربی به صورت طرح «پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه» استفاده شد. از میان 120 نفر زنان مراجعه کننده به مراکز درمانی خصوصی و دولتی شهر اصفهان (پاییز 88) که طی مصاحبه تشخیصی بر اساس متن تجدید نظر شده چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی از سوی روانپزشک یا روانشناس بالینی مبتلا به اختلال وسواسی- اجباری تشخیص داده شده بودند 24 نفر به طور تصادفی از میان جامعه پژوهش انتخاب و در دو گروه آموزشی وگواه جایگزین شدند. آزمودنی ها پرسشنامه وسواس - اجبار ییل براون و مادزلی را در سه نوبت (پیش از درمان, پس از درمان و پی گیری 2 ماه) تکمیل کردند. گروه آموزشی طی 8 جلسه هفتگی دو ساعته تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند. آزمودنی های گروه گواه بدون هیچ نوع آموزشی فقط پرسشنامه های فوق را پر کردند. نتایج تحلیل کواریانس دال بر تاثیر آموزش روش ذهن آگاهی گروهی در بهبودی معنادار علائم کلی وسواس در مرحله پس آزمون و تداوم این بهبودی پس از یک دوره دو ماهه پیگیری بود (p<0.0001). همچنین نتایج حاکی از تاثیر این روش در بهبودی معنادار علائم شستشو (p<0.05), وارسی ((p<0.001, کندی ( (p<0.0001و تردید وسواسی ( (p<0.002در مرحله پس آزمون و تداوم این بهبودی پس از دوره دو ماهه پیگیری در علائم شستشو (p<0.0001), وارسی ((p<0.0001, کندی ( (p<0.0001و تردید وسواسی ( (p<0.0001در مبتلا به اختلال وسواس - اجبار بود. بر اساس نتایج بدست آمده مشخص گردید که تمرین های شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی افراد از لحظه حال از طریق فنونی مثل توجه به تنفس و بدن و توجه دادن آگاهی به اینجا و اکنون, بر نظام شناختی و پردازش اطلاعات اثر می گذارد. لذا با توجه به موثر واقع شدن این نوع آموزش و با در نظر گرفتن سودمندی های این روش در زمینه درمان وسواس- اجبار استفاده گسترده از آن توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    موسوی مدنی، نوشین، آتش پور، سیدحمید، و مولوی، حسین. (1389). تاثیر آموزش روش ذهن آگاهی گروهی بر میزان علائم اختلال وسواس - اجباری در زنان شهر اصفهان. یافته های نو در روان شناسی (روان شناسی اجتماعی)، 5(15)، 57-71. SID. https://sid.ir/paper/175126/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی مدنی نوشین، آتش پور سیدحمید، مولوی حسین. تاثیر آموزش روش ذهن آگاهی گروهی بر میزان علائم اختلال وسواس - اجباری در زنان شهر اصفهان. یافته های نو در روان شناسی (روان شناسی اجتماعی)[Internet]. 1389؛5(15):57-71. Available from: https://sid.ir/paper/175126/fa

    IEEE: کپی

    نوشین موسوی مدنی، سیدحمید آتش پور، و حسین مولوی، “تاثیر آموزش روش ذهن آگاهی گروهی بر میزان علائم اختلال وسواس - اجباری در زنان شهر اصفهان،” یافته های نو در روان شناسی (روان شناسی اجتماعی)، vol. 5، no. 15، pp. 57–71، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/175126/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button