مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,832
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

800
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین خویشتن شناسی مدیران و کاربرد سبک های مدیریت تعارض توسط آنان در مدارس مقطع متوسطه شهر بجنورد

صفحات

 صفحه شروع 165 | صفحه پایان 184

چکیده

 وظیفه اساسی مدیران در تمام سطوح حفظ محیطی است که افراد بتوانند با یکدیگر کار کرده و به هدف های از پیش تعیین شده دست یابند. در این راستا, مدیران باید اثرات گرایشات و عادات خود را روی دیگران تحلیل نمایند تا بتوانند آنهایی را که موجب دریافت عکس العمل منفی می شوند حذف نمایند بنابراین باید خودشناسی را آموخته و بر خویشتن مسلط باشند. (کونتز و دیگران, ترجمه چمران, 1384) تلاش و کوشش پیگیر آدمی برای شناخت خویشتن به عنوان یک نیاز اساسی امری مستمر بوده که در این میان شناسایی نیازها, ارزش ها, اهداف انسانی و از همه مهم تر عزت نفس از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد, و برای رسیدن به خودشکوفایی که بالاترین انگیزه انسان است, ارضا نیازهای سطح پایین از جمله عزت نفس ضروری بوده و از سوی دیگر عزت نفس یکی از مولفه های مهم خودآگاهی محسوب می شود. (علی پور, 1375) از سوی دیگر یکی از مسایلی که در ارتباطات انسانی بین افراد و سازمان ها پیش می آید تعارض بوده و مدیریت تعارض یکی از مهم ترین وظایف هر مدیر است. تعارض, اگر به نحو مطلوب مورد کنترل قرار گیرد, می تواند مسایل نهفته سازمانی را آشکار کند, کیفیت تصمیم گیری را بهبود بخشد و موجب نوآوری در سازمان شود. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین خویشتن شناسی مدیران و کاربرد سبک های مدیریت تعارض توسط آنان در مدارس متوسطه شهر بجنورد می پردازد. جامعه آماری, مدیران مدارس متوسطه شهر بجنورد و روش نمونه گیری تصادفی ساده است.تحقیق حاضر از نوع پژوهش پیمایشی است. روش تحقیق, توصیفی و از نوع همبستگی می باشد برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خویشتن شناسی «راج کمارسارسوات» وشیوه های برخورد با تعارض «رحیم» استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی «جدول و درصد فراوانی», استنباطی «آزمون خی دو» و برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از فرمول آلفای کرانباخ استفاده گردیده است.نتایج این تحقیق نشان می دهد که بین خویشتن شناسی مدیران و کاربرد سبک های مدیریت تعارض توسط آنان در سطح اطمینان %99 رابطه معناداری وجود دارد و بین خویشتن شناسی مدیران و هر یک از سبک ها (همکاری, مصالحه, رقابت, سازش و اجتناب) در سطح اطمینان %95 رابطه وجود دارد. همچنین مشخص گردید, مدیرانی که از سبک همکاری, مصالحه و سازش استفاده نموده اند از خویشتن شناسی بالایی برخوردارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیستانی، مهناز، و منفردی راز، براتعلی. (1388). بررسی رابطه بین خویشتن شناسی مدیران و کاربرد سبک های مدیریت تعارض توسط آنان در مدارس مقطع متوسطه شهر بجنورد. پژوهشنامه تربیتی، 5(18)، 165-184. SID. https://sid.ir/paper/175220/fa

    Vancouver: کپی

    نیستانی مهناز، منفردی راز براتعلی. بررسی رابطه بین خویشتن شناسی مدیران و کاربرد سبک های مدیریت تعارض توسط آنان در مدارس مقطع متوسطه شهر بجنورد. پژوهشنامه تربیتی[Internet]. 1388؛5(18):165-184. Available from: https://sid.ir/paper/175220/fa

    IEEE: کپی

    مهناز نیستانی، و براتعلی منفردی راز، “بررسی رابطه بین خویشتن شناسی مدیران و کاربرد سبک های مدیریت تعارض توسط آنان در مدارس مقطع متوسطه شهر بجنورد،” پژوهشنامه تربیتی، vol. 5، no. 18، pp. 165–184، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/175220/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button