مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,157
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

713
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی اضطراب رایانه معلمان بر اساس ویژگی های شخصیتی و مولفه های هوش هیجانی آنان

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 148

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, پیش بینی اضطراب رایانه بر اساس مولفه های هوش هیجانی و ویژگی های شخصیتی معلمان در سال تحصیلی 92 - 1391 می باشد. پژوهش حاضر, یک پژوهش همبستگی و از نوع پیش بینی است. جامعه این پژوهش تمامی معلمان دبیرستان های دولتی منطقه مرکزی شهر کرج بودند. از بین آنها, تعداد 160 نفر (83 مرد و 77 زن), به عنوان نمونه آماری و به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آ وری داده ها از پرسش نامه هوش هیجانی شرینگ, مقیاس ویژگی های شخصیتی نئو, اضطراب رایانه ای هنسن و همکاران و پرسش نامه جمعیت شناسی استفاده شد. داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون, رگرسیون گام به گام و آزمون تی مستقل تحلیل شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که بین اضطراب رایانه با مولفه های هوش هیجانی و ویژگی های برون گرایی, تجربه پذیری, توافق پذیری و با وجدان بودن ارتباط معکوس و معنادار (P<0.01) و بین اضطراب رایانه و روان رنجوری ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (P<0.01). نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین مولفه های هوش هیجانی, به ترتیب مولفه های خود انگیزی, خودآگاهی, هم دلی و خود کنترلی بیشترین میزان واریانس (در مجموع 36 درصد) متغیر وابسته را پیش بینی, و از ویژگی های شخصیتی به ترتیب خرده مولفه های روان رنجوری و تجربه پذیری, بیشترین میزان واریانس (در مجموع 16 درصد) متغیر وابسته را پیش بینی می کنند. هم چنین, براساس جنسیت و سن, در نمره اضطراب رایانه ای تفاوت معناداری مشاهده نشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لطیفی، سعید، اله کرمی، آزاد، و بابامرادی، افشین. (1392). پیش بینی اضطراب رایانه معلمان بر اساس ویژگی های شخصیتی و مولفه های هوش هیجانی آنان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 4(2 (پیاپی 14))، 131-148. SID. https://sid.ir/paper/175392/fa

    Vancouver: کپی

    لطیفی سعید، اله کرمی آزاد، بابامرادی افشین. پیش بینی اضطراب رایانه معلمان بر اساس ویژگی های شخصیتی و مولفه های هوش هیجانی آنان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی[Internet]. 1392؛4(2 (پیاپی 14)):131-148. Available from: https://sid.ir/paper/175392/fa

    IEEE: کپی

    سعید لطیفی، آزاد اله کرمی، و افشین بابامرادی، “پیش بینی اضطراب رایانه معلمان بر اساس ویژگی های شخصیتی و مولفه های هوش هیجانی آنان،” فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، vol. 4، no. 2 (پیاپی 14)، pp. 131–148، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/175392/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button