مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,414
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

737
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی «خواننده نهفته در متن» در سه داستان ادب پایداری از احمد اکبرپور

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 145

چکیده

 یکی از راه های تحلیل آثار پدید آمده در گستره ادبیات پایداری کودک, بررسی خواننده نهفته در این آثار است. چمبرز بر این باور است که برای بازشناخت این خواننده, نیازمند روشی هستیم که در داستان های کودک و نوجوان, کودک را در مقام «خواننده» به رسمیت شناسد. با توجه به اهمیت این رویکرد و تازگی آن در مطالعه ادبیات کودک ایران, در این پژوهش کوشش شده تا سه اثر داستانی احمد اکبرپور در گستره ادب پایداری (اگر من خلبان بودم, شب به خیر فرمانده و قاب آسمانی) بر پایه دیدگاه چمبرز بررسی شود. چمبرز روش پیشنهادی خود را برای بررسی نگرش نویسنده به خواننده نهفته در متن, در چهار محور عرضه می کند: سبک نوشته, زاویه دید, طرفداری و شکاف های گویا. به کمک این چارچوب, می توان به چند نکته محوری زیر پی برد: ویژگی های خواننده نهفته در آثار یاد شده, نگرش آگاهانه یا ناآگاهانه نویسنده به کودک و نوجوان (کودک به عنوان بزرگسالی ناقص یا مانند موجودی با کیستی و زیست جهان مستقل) و سرانجام, دلایل مورد توجه قرار گرفتن برخی آثار از سوی مخاطبان. یافته های پژوهش نشان داد که این نویسنده کوشیده است تا با نزدیک شدن به دنیای متفاوت کودکی, تجربه هایی تازه از جنگ و دفاع مقدس به تصویر بکشد و با شرکت دادن کودکان در حوادث داستان و همراه شدن با آنان, فضایی فراهم آورد که کودک خود را تا حدی در آفرینش داستان سهیم بداند این مخاطب حتی می تواند در حوادث مربوط به جنگ نقشی تاثیرگذار داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسام پور، سعید، و سادات شریفی، سیدفرشید. (1390). بررسی «خواننده نهفته در متن» در سه داستان ادب پایداری از احمد اکبرپور. ادبیات پایداری (ادب و زبان نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی کرمان)، 2(3-4)، 113-145. SID. https://sid.ir/paper/177274/fa

    Vancouver: کپی

    حسام پور سعید، سادات شریفی سیدفرشید. بررسی «خواننده نهفته در متن» در سه داستان ادب پایداری از احمد اکبرپور. ادبیات پایداری (ادب و زبان نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی کرمان)[Internet]. 1390؛2(3-4):113-145. Available from: https://sid.ir/paper/177274/fa

    IEEE: کپی

    سعید حسام پور، و سیدفرشید سادات شریفی، “بررسی «خواننده نهفته در متن» در سه داستان ادب پایداری از احمد اکبرپور،” ادبیات پایداری (ادب و زبان نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی کرمان)، vol. 2، no. 3-4، pp. 113–145، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/177274/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button